loader-img
loader-img-2
شب سیروس پرهام به مناسبت انتشار کتاب «همگام با زمانه»

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا به تجلیل از مقام علمی سیروس پرهام اختصاص پیدا کرده است. این نشست با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و ششم آذر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سیروس پرهام که از نخستین ویراستاران ایرانی و اولین ویراستار مؤسسه انتشارات فرانکلین (علمی ‌و ‌فرهنگی ِامروز) است، سوم بهمن 1307 در شیراز متولد شد. او علاوه بر ویراستاری، در نقد ادبی، هنرشناسی و فرش‌شناسی صاحب اندیشه و اثر است؛ همچنین سیروس پرهام از بنیان‌گذاران سازمان اسناد ملی ایران است.

برخی از آثار او از این قرارند: «رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات»، «کتابهایی که دنیا را تغییر دادند» (ویراستار)، «دستباف‌های عشایری و روستایی فارس» (به همراه سیاوش آزادی)، «شاهکارهای فرشبافی فارس»، «گزیده اشعار والت ویتمن» و «ای آنکه اکنون مرا در دست داری».

کتاب «همگام با زمانه» که مجموعه‌ی مقالات سیروس پرهام است و از سوی انتشارات علمی‌ و فرهنگی به چاپ رسیده، چهار بخش دارد: «پژوهش و نقد ادبی»، «پژوهش و نقد هنری»، «پژوهش و نقد تاریخی» و در نهایت «زیر و بم‌های ترجمه و ویرایش».

در بخشی از مقدمه‌ی این کتاب به قلم استاد بهاءالدین خرمشاهی آمده است:
«در شخصیت علمی استاد پرهام چند خدمت و مهارت اصلی و اصیل وجود دارد: 1. سندپژوهی که خدمات و زحمات ایشان در این زمینه و زمانه جنبه تأسیسی و اساسی دارد. 2. هنرشناسی کلاً و شناخت فرش و فرشینه‌ها، که در این زمینه آثار مهمی، اعم از کتاب و مقاله دارند... . 3. ادب‌پژوهی که کتاب اول ایشان در این زمنیه رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات است که در سال 1334 منتشر شده و نه تنها کهنه نشده، بلکه به اثری «کلاسیکِ نوین» تبدیل شده است و مفیدترین مدخل برای شناخت ادبیات جدید عصر ماست».

در پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا که با همکاری و همت انتشارات علمی و فرهنگی به صورت مجازی برگزار می‌شود هرمز همایون‌پور، ایرج پارسی‌نژاد، تورج ژوله، کیانوش معتمدی، نادره رضایی و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون شخصیت علمی و فرهنگی و آثار استاد سیروس پرهام سخنرانی خواهند کرد.

شب سیروس پرهام در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:
instagram.com/elmifarhangipub
instagram.com/bukharamag
instagram.com/elmifarhangi_enghelab
instagram.com/elmifarhangi_karimkhan
instagram.com/elmifarhangi_golfam
aparat.com/bukharamag
Telegram.me/bukharamag
www.bukharamag.com
facebook.com/bukharamagzine

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی