loader-img
loader-img-2
معرفی مقدمۀ کیمبریج بر چخوف

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، به نقل از ایرنا کتاب «مقدمه کیمبریج بر چخوف» اثر جیمز. ن. لوئلین با ترجمه سعید درودی را انتشارات علمی و فرهنگی، منتشر و روانه بازار کرد. لوئلین در این کتاب می کوشد، زوایای مختلف زندگی چخوف را به عنوان یک نویسنده بزرگ برای مخاطبان به تصویر بکشد و روند تکاملی نثر وی را در کنار داستان‌ها و نمایشنامه‌هایش به طور مفصل در معرض نقد و بررسی قرار دهد.

جیمز لوئلین استاد زبان انگلیسی در دانشگاه تگزاس و مدرس درسی با عنوان شکسپیر در این دانشگاه است. وی همچنین در مجموعه متون نمایشنامه‌ای منتشر شده در کمبریج، اثر باغ آلبالو چخوف را تدوین کرد و همچنین کتاب رمئو و ژولیت را نیز در همان مجموعه ویرایش کرده است. وی همچنین بر اجرای 25 نمایشنامه شکسپیر و برخی از آثار مهم چخوف به عنوان کارگردان، بازیگر و… نظارت داشته است.

درباره کتاب «مقدمه‌ کیمبریج بر چخوف» 

نویسنده پس از دیباچه، فهرستی از مهم‌ترین وقایع زندگی چخوف را می آورد و پس از آن، متن اصلی کتاب را به هفت فصل تقسیم می کند: فصل نخست: زندگی، فصل دوم: چخوف در زمینه، فصل سوم: داستان‌های اولیه، فصل چهارم: نمایش‌نامه‌های اولیه، فصل پنجم: داستان‌های متأخر، فصل ششم: نمایش‌نامه‌های متأخر و فصل هفتم: مقبولیت.

در صفحه آغازین کتاب می‌خوانیم: «تقریبا همه چخوف را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبی دوران جدید می‌دانند. این نمایش‌نامه‌نویس برجسته‌ روس، نقش مهمی در تحول تئاتر مدرن داشت. تأثیر او بر داستان‌های منثور، بی‌حد و حساب است: چخوف به تثبیت شکل امروزی داستان کوتاه کمک کرد. این کتاب با گزارشی سرگرم‌کننده از زندگی چخوف و زمینه‌ فرهنگی روسیه‌ سده نوزدهم ‌آغاز می شود و سپس این شخصیت فریبنده و پیچیده را به خواننده معرفی می‌کند. در این کتاب، برخلاف بیشتر نقدهای چخوف، داستان‌ها و نمایش‌نامه‌هایش به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته‌اند. در این مقدمه، نثر موجز امپرسیونیستی وی .... پیگیری شده است.

این کتاب ضمن دقت در پیشرفت چخوف به عنوان یک نمایش‌نامه‌نویس، واریته‌های تک‌پرده‌ای و آثار اولیه‌ او را بررسی می‌کند و در همان حال، به تجزیه و تحلیل پرده به پرده و دقیق شاهکارهایی می‌پردازد که شهرت چخوف بیشتر مدیون آن‌هاست؛ نظیر «مرغ دریایی، دایی وانیا و باغ آلبالو».

کتاب در فصول مختلف خود زندگی و زمینه‌های زیستی چخوف را مورد بررسی قرار داده و در ادامه موقعیت‌های مورد استفاده وی در تالیف داستان‌ها و نمایشنامه‌های اولیه و متاخرش را در فصول مجزا بررسی کرده است.

زندگی چخوف

«چخوف ظاهرا بر اثر احساس قبل از وقوع، دریافته بود که حیاتش چندان نمی‌پاید. چخوف عقیده داشت که مردم آثارش را فقط هفت سال و نیم می‌خوانند و سپس به دست فراموشی می‌سپارند». [1]

اگر این مطلب را که در حال خواندنش هستید، مثلا سال 2004 می‌نوشتیم و شما می‌خواندید، می‌توانستیم بگوییم داریم درباره نویسنده‌ای معاصر حرف می‌زنیم؛ اما حالا دیگر بیش از 100 سال از مرگ آنتوان چخوف می‌گذرد و او دیگر نویسنده‌ای معاصر نیست، اما همچنان مخاطبان دنیای ادبیات و هنر از چخوف و تأثیری که در عالم ادبیات و هنر گذاشت، لذت و بهره می‌برند.

زندگی چخوف، زندگی کوتاهی بود (فقط 44 سال)، اما آثاری که از او مانده به ما ثابت می‌کند عرض زندگی یک تن، چقدر می‌تواند گسترده باشد و ماندگاری‌اش ربطی به طول عمر او ندارد. چخوف، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بود؛ علاوه بر اینها کار طبابت هم می‌کرد، اما امروز ما او را به خاطر وجهه‌ ادبی‌اش به یاد می‌آوریم.

کمتر فردی است که با کتاب و خواندن، سر و کار داشته باشد اما نام آنتوان چخوف را نشنیده باشد؛ به هر حال روز به روز، جمعیتی نامعین و البته درخور توجه به مخاطبان ادبیات جهان افزوده می‌شود و این مساله، وجود کتابی را که به معرفی و نقد آثار چهرۀ سرشناسی مثل چخوف بپردازد، ضرورت می‌بخشد.

اگر برای شناختن چخوف، دنبال کتابی می‌گردید که هم زندگی و هم آثار او را با نگاهی نقادانه، بررسی کرده باشد، کتاب «مقدمه‌ کیمبریج بر چخوف» می‌تواند گزینه‌ای خوب باشد.

چنان‌چه می‌خواهید آثار چخوف را با دقتی بیشتر و موشکافانه‌ بخوانید، این کتاب به شما کمک می‌کند، خونسردی قلم چخوف و البته گزنده‌بودنِ‌ آن را پیدا و لمس کنید. لوئلین می‌گوید: در این کتاب تقریبا 50 داستان و پانزده نمایش‌نامه چخوف را برگزیده‌ام؛ گرچه برای چهار نمایش‌نامه‌ آخر بیش از دیگر آثارش وقت گذاشته‌ام. در اینجا به خواننده توصیه نکرده‌ام که فلان اثر چخوف را بخواند، بلکه تلاشم این بوده است که توجه خواننده را به این نکته جلب کنم که هنگام خواندن داستان‌ها و به اجرا درآمدن نمایش‌نامه‌های چخوف با جزئیات خاصی روبه‌رو می‌شود؛ درواقع با این روش کوشیده‌ام به خواننده این نکته را منتقل کنم که این متون «چگونه کار می‌کنند».

کتاب «مقدمه کیمبریج بر چخوف» در 384 صفحه با قیمت 45 هزار تومان در انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

منبع:

1: از متن کتاب صفحه سیزده

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی