loader-img
loader-img-2
مردیها رُمان تورتیا فلت را به مخاطبانش پیشنهاد کرد

مرتضی مردیها، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار معاصر است. جامعه‌ی پژوهشی ایران در سال‌های اخیر، چه در دانشگاه‌ها و چه از طریق کتاب‌های او، با آثار نوشتاری مردیها آشنا بوده است. مردیها دکترای فلسفه دارد و کتاب‌هایی همچون «مبانی نقد فکر سیاسی»، «فضیلت عدم قطعیت در علم شناخت اجتماع»، «در دفاع از سیاست: لیبرال دموکراسی مقتدر» و «فلسفه‌های روانگردان» از آثار تألیفی اوست.

او همچنین در ترجمه، پرکار است و کتاب‌هایی همچون «چرا روشنفکران لیبرالیسم را دوست ندارند؟» اثر رمون بودن، «کاوش در مبانی اخلاق» اثر دیوید هیوم و «نظریه کنش» اثر پی‌یر بوردیو را به فارسی ترجمه و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

از آخرین آثار او «لیبرالیسم ‌محافظه‌کار» منتشرشده در انتشارات علمی و فرهنگی است که او در آن گزیده‌ای از نوشته‌های مهم متفکران ِ‌امروز آنگلوساکسون را تدوین و ترجمه کرده است. این کتاب در فاصله‌ی یک سال به چاپ دوم رسیده است.

مرتضی مردیها در شبکه‌های اجتماعی هم حضور دارد و فعال است. او اخیراً در صفحه‌ی اینستاگرام خود عکسی از کتاب «تورتیا فلت» اثر جان اشتاین‌بک منتشر کرده و نوشته است:

«به گمانم این یکی از بهترین رمان‌هایی است که خلق شده. به باور برخی، جایزه‌ی نوبل ادبیات برای کارهایی نظیر این رمان و رمان «راسته‌ی کنسروسازها» به جان اشتاین‌بک تعلق گرفت.

جناب صفدر تقی‌زاده سال‌ها پیش ترجمه‌ی خوبی از آن را به انتشارات علمی و فرهنگی داده بودند و اخیرا ویراست جدید آن را به این انتشارات سپردند که به تازگی به چاپ رسیده است».

«تورتیا فلت» اثر جان اشتاین‌بک نخستین‌بار در سال 1342 منتشر شد و در سال 1399 به چاپ پنجم رسید. پشت جلد این کتاب نوشته شده: «جان اشتاین‌بک از جمله نویسندگانی است که جوهر نویسندگی را نه در آرامش خانه و کتابخانه که در میدان کار و تجربه آموخته است. او از کارگری و سرایداری گرفته تا بنایی و خبرنگاری را آزموده است. از همین رو آثارش در بطن مردم عادی جامعه ریشه دارد.

نویسنده در این رمان، میان شکل و محتوای داستان ارتباط و سازگاری مناسبی برقرار کرده است. او در این اثر، تضاد میان پیچیدگی‌های تمدن جدید و زندگی ساده و در عین حال شاد طبقه متوسط جامعه را نمایانده است. این رمان برای آنان که می‌کوشند آیینه‌ای از شادی‌ها و درد و رنج‌های روزانه‌ی خود را پیش رو داشته باشند شیرین و خواندنی است».

در این کتاب شما همچنین می‌توانید متنِ خطابه‌ی جان اشتاین‌بک را به هنگام دریافت جایزه ادبی نوبل در سال 1962 بخوانید.

چاپ پنجم «تورتیا فلت» اثر جان اشتاین‌بک با ترجمه‌ی صفدر تقی‌زاده و محمدعلی صفریان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در 500 نسخه و با قیمت 42 هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی