loader-img
loader-img-2
از ولف تا کانت در نگاه کاپلستون

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از خبرگزاری مهر ششمین جلد از مجموعه تاریخ فلسفه فردریک چارلز کاپلستون با عنوان «از ولف تا کانت» با ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ دهم رسید. چاپ اول این‌ترجمه سال 1373 به بازار نشر عرضه شد.

کاپلستون می‌نویسد از ابتدا قصدش این‌ بوده که تاریخ فلسفه قرون هفدهم و هجدهم را در قالب یک جلد تحت عنوان «از دکارت تا کانت» بنویسد اما در عمل متوجه شد چنین‌کاری ممکن نیست. بنابراین مواد و مصالح این‌کار را در قالب 3 جلد تقسیم کرد. در جلد چهارم هم آن را «از دکارت تا لایب‌نیتس» نام‌گذاری کرد، از نظام‌های بزرگ عقلی مذهبی قاره اروپا گفت. جلد پنجم را به فیلسوفان انگلیسی «از هابز تا هیوم» اختصاص داد که درباره تحول فکری فلسفی بریتانیا تا فلسفه عقل مشترک اسکاتلندی بود.

او در کتاب پیش‌رو، یعنی جلد ششم تاریخ فلسفه‌اش، روشنگری‌های فرانسه و آلمان و ظهور فلسفه تاریخ و نظام فلسفی کانت را مورد بررسی قرار داده است. به‌این‌ترتیب و به گفته کاپلستون، مجلدات چهارم، پنجم و ششم تاریخ فلسفه او در مجموع یک‌سه‌گانه را می‌سازند.

جلد ششم تاریخ فلسفه کاپلستون، 4 بخش اصلی دارد که 17 فصل را در خود جا داده‌اند. بخش اول، «روشنگری فرانسه»، بخش دوم «روشنگری آلمان»، بخش سوم «ظهور فلسفه تاریخ» و بخش چهارم هم «کانت» نام دارد.

در بخش اول، مخاطب با این‌4 فصل روبرو می‌شود: روشنگری فرانسه (1)، روشنگری فرانسه (2)، روسو (1) و روسو (2). در بخش دوم هم که درباره روشنگری آلمان است، 3 فصل «روشنگری آلمان (1)»، «روشنگری آلمان (2)» و «قطع پیوند با روشنگری» آمده‌اند. سومین بخش کتاب هم دربرگیرنده 2 فصل هشتم و نهم کتاب با عناوین «بوسوئه و ویکو» و «از ولتر تا هردر» است.

چهارمین بخش کتاب «کانت» دربرگیرنده فصول 10 تا 17 است که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از:

کانت (1): زندگی و تالیفات او، کانت (2): مسائل کتاب نقد اول، کانت (3): معلومات علمی، کانت (4): انتقاد از مابعدالطبیعه، کانت (5): اخلاق و دین، کانت (6): ذوق و معرفة‌الغایت، کانت (7): ملاحظاتی درباره آثار منتشره پس از مرگ، بازنگری پایانی.

در قسمتی از این‌ کتاب می‌خوانیم:

زیبایی‌شناسی را باومگارتن هنر زیبااندیشیدن نیز توصیف می‌کند. این توصیف یا تعریف نامناسب آشکارا به سوءتفاهم و سوءاستفاده میدان می‌دهد. ولی باومگاتن نمی‌گفت که علم زیبایی‌شناسی عبارت است از دانستن اینکه چگونه «اندیشه‌های زیبا» بیندیشیم. مقصود او هنر به کار گرفتن به اصطلاح قوای دانی به منظور «استکمال» آنها بود. و اگر تعریفها یا توصیفهای گوناگون او را بر روی هم بریزیم، می‌توانیم بگوییم که مقصود او از زیبایی‌شناسی تمهید نوعی روانشناسی احساس، نوعی منطق احساسها و نوعی نظام برای نقد زیبایی‌شناختی بود.

چاپ دهم این‌کتاب با 476 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی