loader-img
loader-img-2
مجلۀ «کتاب امروز» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی مجله «کتاب امروز» منتشر شد. کتاب امروز مجلهٔ مرور کتاب ایران است و در صفحات خود به مرور، بررسی و نقد کتاب‌های تازه انتشار‌یافته می‌پردازد. این مجله در دهه 50 در دو دوره و هشت دفتر به همت شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای چون کریم امامی، نجف دریابندری و ابوالحسن نجفی و با حمایت شرکت سهامی کتاب‌های جیبی منتشر می‌شد. پس از آن هشت دفتر  ماندگار انتشار این مجله متوقف شد.

در فرهنگ ادبیات فارسی [به سرپرستی محمد شریفی] در مقالهٔ کوتاهی دربارهٔ این مجله آمده است: «کتاب امروز از نشریات تخصصی در زمینهٔ کتاب بود که در دو دوره از مهر 1350 تا پاییز 1352و بهار 1353 تا زمستان 1353 هشت دفتر (شماره) از آن زیر نظر کریم‌ امامی و با سرمایهٔ شرکت کتاب‌های جیبی منتشر شد و از نشریات خوب در زمینهٔ تألیف و ترجمه و نقد کتاب به شمار می‌آمد.» (ص 1708) 

استاد بهاءالدین خرمشاهی نیز دربارهٔ این مجلهٔ ماندگار در خاطرهٔ کتاب‌دوستان نیم‌قرن اخیر معاصر می‌نویسد: کتاب امروز، مجله‌ای کم‌برگ اما پُربار، که از اوایل دههٔ 1350 شمسی به صورت فصلنامه به سردبیری استاد کریم امامی منتشر شده است. این اثر یکی از کتاب‌پژوه‌ترین مجلاتی است که در ایران انتشار یافته است. همکاران این نشریه عده‌ای از برجستگان تألیف و ترجمه و ویرایش و نشرپژوهی در ایران نیم‌قرن پیش بوده‌اند.

بازانتشار پس از 50 سال

حال در آستانهٔ بهار 1400، دورهٔ جدیدی از این مجله منتشر شده است. دورهٔ جدید به صاحب‌امتیازی مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی است. مدیرمسئول مجله نادره رضایی است و متین غفاریان دبیر شورای نویسندگان آن را برعهده دارد. 
بنابر این گزارش «کتاب امروز» در دورهٔ جدید خود دارای چند بخش است. بخش مرور تازه‌ها که در آن تازه‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های تازه‌انتشار‌یافته معرفی و بررسی شده‌اند؛ کتاب‌هایی همچون «اشغال» نوشته صادق زیباکلام، «هم‌شرقی، هم غربی» نوشتهٔ افشین متین، «کارنامهٔ دولت جنگ» نوشته علیرضا بهشتی و عباس ملکی، «نامه‌‌های سیاسی دهخدا»، «سینما جهنم» و «تبار خیزش» و همچنین رمان‌ها و نمایشنامه‌هایی همچون «ما» نوشته یوگنی ایوانوویچ زامیاتین، «ایالات نیست در جهان» نوشته جواد مجابی و ... .
دربخش ویژهٔ این مجله پرونده‌ای برای استاد فتح‌الله مجتبایی تدارک دیده شده است که همراه با گفتگویی دربارهٔ زندگی‌نامه‌ٔ اوست. نیز کتاب‌های دکتر مجتبایی هم مرور و بررسی شده‌اند. 

در بخش نقد و بررسی کتاب، یوسف اباذری در مقاله‌ای مفصل کتاب «فرمان و دیوان» نوشتهٔ پری اندرسون را بررسی کرده است. همچنین مقاله‌ای از فخرالدین عظیمی دربارهٔ کتاب تازه‌انتشار یافتهٔ علی رهنما با عنوان «پشت‌پرده کودتا» در این شماره منتشر شده است. مقالهٔ مربوط به جلد هم به نقد و بررسی کتاب «میعاد در دوزخ» حمید شوکت اختصاص دارد که زندگی‌نامهٔ سیاسی خلیل ملکی است. 

در بخش درگذشتگان نیز، کارنامهٔ داوود فیرحی، استاد تازه‌درگذشته دانشکده حقوق و علوم سیاسی و همچین اولین مجموعهٔ داستان اصغر عبداللهی، فیلم‌نامه‌نویسی که به‌تازگی درگذشته، بررسی شده است. 

در بخش گزارش، 7 کتاب تازه که در سال 2020 دربارهٔ ایران در جهان و به زبان انگلیسی منتشر گشته، معرفی شده‌اند. از میان این کتاب‌ها می‌توان به کتاب تازه انتشاریافته علی رهنما درباره سازمان چریک‌های فدایی خلق اشاره کرد که اولین کتاب مفصل دربارهٔ این موضوع به زبان انگلیسی است. 
در بخش کتاب‌های خارجی کتاب «گامبی وزیر» و نویسندهٔ آن، والتر تویس معرفی شده‌اند. 

در بخش تاریخ این مجله، مقاله‌ای از افشین مرعشی، دانش‌آموختهٔ تاریخ دانشگاه یو.سی‌ال.ای و از امیدهای آینده تاریخ‌نگاری ایران دربارهٔ اولین کتاب‌فروشی‌های تهران منتشر شده است. 

در بخش نهایی مجله، روندهای اجتماعی کتاب بررسی شده‌اند. این بخش روندهای اقبال اجتماعی مخاطبان به کتاب‌های خاص را بررسی می‌کند. در این شماره روند چاپ و انتشار کتاب‌های موفقیت براساس داده‌های «خانه کتاب و ادبیات ایران» در چهار دههٔ گذشته بررسی شده‌اند. 

شمارۀ جدید مجلۀ کتاب امروز در 276 صفحه به همراه ضمیمۀ 16 صفحه‌ای تمام‌گلاسه با قیمت 80 هزارتومان در نسخۀ کاغذی منتشر شده است. به گزارش روابط‌عمومی انتشارات علمی و فرهنگی مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند شمارهٔ جدید مجلهٔ کتاب امروز را از کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور و نیز اپلیکیشین‌های طاقچه، فیدیبو و وب‌سایت جار تهیه کنند.

 

نویسنده: مصطفی فرهنگی

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی