loader-img
loader-img-2
زمان تحویل سفارش را از 7 روز به 24 ساعت کاهش دادیم

آقای کبریایی، معاون (مدیر) محترم واحد فروش انتشارات علمی فرهنگی، سلام. کمی از خودتان و علایق مطالعاتی‌ و همین طور از سابقه فعالیت‌هایتان در حوزه کتاب بگویید. بعد از آن بپردازید به سابقه فعالیت‌هایتان در انتشارات علمی و فرهنگی.

بسم الله الرحمن الرحیم، محمد جعفر کبریایی هستم، فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و متولد 1366. ورود من به انتشارات علمی فرهنگی از تیرماه 1398، با مدیریت بخش فروشگاه‌های انتشارات شروع شد و بعد هم واحد فروشگاه ها به آن اضافه شد . قبل از اینکه وارد انتشارات علمی فرهنگی شوم، به شغل شریف کتاب فروشی مشغول بودم شاید اولین فارق التحصیل دانشگاه امام صادق بودم که کتاب‌فروشی تأسیس کردم. قبل‌تر نیز  در خبرگزاری و هفته‌نامۀ کتاب هفته مشغول بودم. قبلترش نیز خدمت ناشران در وزارت ارشاد و اداره کتاب بودم. حدوداً ده سال است که همه مرا با حوزۀ کتاب و کتابخوانی می‌شناسند. شخصاً از روزهای دبیرستان و کنکور به شدت اهل مطالعۀ کتاب های غیر درسی بودم. یادم است در دورانی که همه در مدرسه برای کنکور درس می‌خواندند، من ضمن کتاب‌های کنکوری، کتاب‌های غیردرسی در حوزۀ رمان و ادبیات ایرانی را می‌خواندم. به صورت جدی با کتاب‌های سید مهدی شجاعی خواندن را شروع کردم و در دوران دبیرستان خیلی از آن‌ها لذت می‌بردم. تقریباً می‌توانم بگویم سال اول دبیرستان اکثر کتاب‌های او را خواندم. در دوران دانشجویی هم به شدت در کنار کتاب‌های درسی، سر کلاس رمان می‌خواندم. حوزه تخصصی مطالعاتی من رُمان است. آن هم رمان ایرانی نه خارجی. البته گاهی اگر از کتاب داستانی ترجمه‌ای خوشم بیاید، آن را هم می‌خوانم.

دربارۀ انتشارات علمی و فرهنگی هم باید بگویم که این انتشارات را از قبل می‌شناختم. انتشارات علمی و فرهنگی آن‌قدر کتاب خوب دارد که نمی‌شود آن را یک کتابخوان حرفه ای نشناسد. انتشارات علمی و فرهنگی برای آدم‌های اهل کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد. ما کتابی‌ها دوست داریم در کنار این گنجینه به اهالی کتاب خدمت کنیم. وقتی وارد انتشارات شدم سعی کردم زحمات همکاران قبلی را ادامه دهم و انتشارات را به موفقیت بیشتر برسانم. در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و پس از آن شروع به اجرا کردیم. هدف ما در این انتشارات این بود که کتاب های این گنجینه راحت تر به دست مخاطبان و علاقمندان حوزه کتاب برسد که الحمدالله به گواه متخصصان این موضوع اتفاق افتاده است و بیشتر برنامه‌ها هم به کمک مدیران به ثمر نشسته است. نتیجه آن است که در حال حاضر مردم بهتر می‌توانند با انتشارات ارتباط برقرار کنند.

وقتی کسی مسئول فروش انتشارات باشد، ذهنیت‌ها به این سمت می رود که کارِ او پخش و فروش عمده کتاب است! آیا این تصور درست است یا اینکه به جز سایت، از طریق دیگری هم فروش دارید؟

انتشارات علمی و فرهنگی با داشتن سه فروشگاه مستقل در حوزه فروش فعالیت دارد:1. فروشگاه شماره یک: خیابان انقلاب اسلامی روبـروی درب اصـلی دانشگاه تـهران. دوم فروشگاه خیابان کریمخان‌زند نرسیده به میدان هفت‌تیر. سوم فروشگاه خیابان آفریقا یا فروشگاه مشهور به گلفام. از طریق سایت هم کارِ فروش کتاب را انجام می‌دهیم که نشانی آن elmifarhangi.ir است و شماره‌ای هم در شبکۀ اجتماعی واتس‌آپ با شمارۀ 09225909392 برای پشتیبانی سایت در نظر گرفته شده است.

بازدید مدیرعامل و مدیران ارشد انتشارات از واحد فروش به مناسبت روز مرد

اگر بخواهید در نگاهی کوتاه فعالیت‌های یک سال گذشته واحد فروش را مرور کنید، مهم‌ترین و چشم‌گیرترین کارهایی که کرده‌اید کدام است؟

در سال اخیر با تلاش همکارانمان در واحد فروش توانستیم به نتایج چشم‌گیری برسیم. اهم فعالیت‌ها این‌هاست. ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از مشخصات کتاب‌ها (کدینگ یکتا مطابق استانداردهای جهانی، دسته‌بندی موضوعی و...) که با سرعت خوبی انجام شده‌است. توسعه و به‌روز رسانی دارایی‌های دیجیتال شرکت با هدف توسعه فروش اینترنتی و تعامل با مخاطبان و راه‌اندازی فروش آنلاین. کاهش زمان تحویل سفارش از میانگین 7 روز به 24 ساعت به واسطۀ اصلاح فرآیند سفارش کتاب. مکانیزه شدن سیستم که باعث افزایش سرعت و دقت در فرآیند فروش شده ‌است. رایزنی با مراکز توزیع و پخش‌های برتر حوزۀ نشر، فروشگاه‌های محلی و ... و انعقاد قرارداد با آن‌ها که همه این نتیجه اش این است که کتاب های انتشارات علمی و فرهنگی بیشتر در دسترس مخاطبان قرار گرفته است ما دنبال این بودیم که اگر کسی در یکی از نقاط دور کشور عزیزمان ایران تصمیم به خرید کتاب های انتشارات را داشت در اسرع وقت بتواند این خرید را انجام بدهد لذا با توسعه شبکه مویرگی فروش توانستیم کتاب‌هایمان را به دورترین نقاط کشور برسانیم و با توسعه فروش برخط نیز توانستیم کاری کنیم که مشتریانمان اگر خواهان خرید کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی باشند، در هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند اقدام به خرید کنند و این خرید در اسرع وقت به دستشان برسد.

برای اینکه در واحد فروش نسبت به گذشته پیشرفت داشته باشید چه کارهایی کردید؟

برای رسیدن به این هدف چندین فرآیند را در دستور کار قرار دادیم. اول امضای تفاهم‌نامه در قالب بالغ بر 200 قرارداد با مراکز خرید بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به ارزیابی‌ها روند رو به رشدی را در آن داشته‌ باشیم. شاید سؤال شود که 200 مرکز زیاد نیست. باید بگویم مشتریان کتاب انتشارات دو نوع‌اند. یکی کتابفروشی‌های سطح شهر و دیگری مراکز پخش که وظیفۀ پخش و رساندن کتاب به کتاب فروشی‌ها را دارند که در این دوره تمرکز بر توسعۀ هر دو مشتری بوده است. بر همین اساس توانسته‌ایم با پخش‌هایی که عمدۀ سهم بازار را در حوزۀ توزیع کتاب در اختیار دارند به تفاهم برسیم. در حوزۀ کتاب‌فروشی‌ها نیز سعی کردیم در هر استان نمایندگی‌ای داشته باشیم. اکنون در بیشتر استانها نمایندگی داریم و می توانیم بگوییم کتاب هایمان در سراسر ایران پخش می‌شود.

 دوم بازبینی مکانیزم ویزیتوری و ثبت سفارش فروشگاه­های تهران و شهرستان بود. سومین کاری که کردیم ایجاد روش‌های نوین بازاریابی و فروش است. چهارمین فعالیت هم راه‌اندازی سامانۀ یکپارچۀ اطلاعات کتاب در جهت یکپارچگی اجزای مختلف فروش است. پنجمین کار نیز ایجاد بستر فروش نسخه دیجیتال کتابهای انتشارات است که به تازگی صورت پذیرفته است و به مرور توسعه خواهد یافت و آخرین کار ایجاد بستر معرفی کتاب های انتشارات در فضای مجازی و دیگر بسترهای موجود در کشور است. همان‌طور که می دانید انتشارات علمی و فرهنگی در موضوع کتاب کودک با نشان «پرنده آبی» فعال است و بسیاری از تولیدات کودک این انتشارات بهترین جوایز مرتبط در کشور را از آنّ خود کرده است و خانواده‌ها با اطمینان می توانند کتاب‌های کودک انتشارات علمی و فرهنگی را برای کودکان خود تهیه کنند. در این زمینه نیز سعی ما بر این است تا با استفاده از ابزارهای نوین همچون (واقعیت افزوده، انیمیشن و...) در معرفی این آثار به مردم عزیزمان فعالیتمان را گسترش دهیم.

این فعالیت ها در رشد فروش کتاب های انتشارات تاثیر مطلوبی داشته است. البته با توجه به رکود شدیدی که در بازار کتاب حاکم است  فروش انتشارات نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته است و این جز با همدلی همکاران خوب انتشارات به‌ویژه همکاران خوب بخش فروش ایجاد نمی شد.

در زمینه خرید مستقیم فروشگاهی، برای سه فروشگاهی که دارید چه کردید؟
برای آن سه فروشگاه مدنظر در شهر تهران نیز بهینه‌سازی فرآیند فروشگاه‌ها از طریق اجرای اقدامات موردنیاز را پیش بردیم. از این نمونه می‌توانم به بازسازی، تجهیز و یکپارچگی فضای داخلی و استانداردسازی فضای داخلی فروشگاه‌ها اشاره کنم. تخصیص کد محل به کالاها به منظور ساماندهی و دسترسی سریع‌تر، ایجاد باشگاه مشتریان و آغاز کار جهت عضوگیری و نیز ایجاد پروفایل سفارشات مشتریان پرتردد، ایجاد کانال مشخص و مجزا با همکاری فعالین حوزه کودک، جمع‌آوری بانک اطلاعاتی تأمین‌کنندگان و فروشگاه‌ها، برگزاری برنامه‌های فرهنگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل شب‌های گلفام و ...، برگزاری مسابقه بهترین خوانش از دیگر اقداماتی است که برای بهبود خدمات فروشگاهی انجام دادیم. البته در همکاری با روابط عمومی انتشارات نیز به طراحی و تولید محتوای ترویجی و آموزشی متناسب با حوزه فرهنگی، معرفی نویسندگان، ویراستاری،کتابخوانی، برگزاری مسابقات و ... در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم که از سوی صفحات فروشگاهی در شبکه‌های اجتماعی پی گرفته می‌شود.

چندی پیش اولین نمایشگاه مجازی کتاب هم برگزار شده است. عملکرد انتشارات علمی و فرهنگی چطور بود؟

استقبال از اولین نمایشگاه مجازی تهران بیش از انتظار همۀ ناشران و برگزارکنندگان بود و به همین دلیل چند روز اول نمایشگاه با توجه به استقبال خوب مردم سایت دچار مشکلات فراوان شد و از دسترس خارج شد. در ادامه هم با مشکلات فراوان روبه‌رو بود؛ با این همه مردم عزیزمان بیش از 640 میلیارد ریال از این سایت خرید کردند که سهم انتشارات ما از این خرید بیش از 9000 جلد کتاب بود که از نظر ما این موضوع درخشان بود. ضمن اینکه دو عنوان از کتاب‌های ما جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه مجازی بود که این موضوع نیز  نشان از فعالیت خوب نشر ما در بین علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.

ما مجبور بودیم سازوکار ارسال این بسته‌ها را در دو هفته ایجاد کنیم و این موضوع تلاش مضاعف می‌طلبید. با این حال دوستان خوب ما در انتشارات با همکاری هم توانستند به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

در پایان این گفت‌وگو اگر نکته‌ای به نظرتان می‌رسد که گفته نشده و برای مخاطبان و مشتریان علمی و فرهنگی سودمند است، بفرمایید.

خیر! نکته خاصی نیست. در پایان آرزو می‌کنیم مردم بیشتر کتاب بخوانند تا هم سطح آگاهی و بینش عمومی ارتقا پیدا کند و هم کار ناشران و کتابفروش‌ها رونق بیشتری بگیرد.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی