loader-img
loader-img-2
هم لیبرال، هم محافظه‌کار

به گزارش روابط‌عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از مجله اندیشه پویا (شماره هفتاد و دوم ویژه نورز 1400) لیبرالیسم محافظه‌کار جمع‌آوری و ترجمۀ مقالاتی از متفکران و نویسندگانی است که به گفتۀ مرتضی مردیها به رغم غنای نوشته‌ها و ایده‌هایشان، در فضای فکری ایران کم‌تر شناخته شده‌اند. متفکرانی همچون استیون پینکر، مارک لی‌لا، پل جانسون، الن بلوم، دِرِک باک، سوزان ولف و ... .

مردیها بیست نفر از متفکرین و آکادمیسین‌هایی را که در این سال‌ها در امریکا آثار درخوری تولید کرده‌اند و کتاب‌های مهمی نوشته‌اند و واجد تأثیراتی در فضای آکادمی و فکر بوده‌اند لیست کرده، معرفی‌شان کرده و خلاصه‌ای از مهم‌ترین کتاب‌شان را ترجمه کرده است.

دربارۀ عنوان کتاب لیبرالیسم محافظه‌کار باور تدوین‌کننده این است که «مطمئن نیستم که اسم و عنوان و تعریف و گروه شناخته‌شده‌ای ذیل این اصطلاح وجود داشته یا به رسمیت شناخته شده باشد؛ باری تصور من این است که با مقادیری انعطاف بسیاری از متفکران و حتا مردم عادی را می‌توان با این وصف شناخت؛ کسانی که باز بودن ذهن را یک ارزش می‌دانند اما زیر این پوشش تقویت آن فرهنگی را که با نسبیت‌گرایی عملاً به تمدن‌ستیزی رو می‌کند رد می‌کنند.»

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی