loader-img
loader-img-2
بنیان‌های عقلانی و اجتماعی موسیقی از نگاه وبر

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از روزنامه اطلاعات بنیان‌های عقلانی و اجتماعی موسیقی نام نوشته‌ای است از ماکس وبر، جامعه‌شناس نامی قرن بیستم، که از روی ترجمه انگلیسی مارتیندال، ریدل و نویورث با ترجمه‌ای از حسن خیاطی به فارسی برگردانده شده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است.

ماکس وبر، جامعه‌شناس، استاد اقتصاد سیاسی، تاریخدان، حقوقدان و سیاستمدار آلمانی بود و در زمرۀ یکی از مهم‌ترین نظریهپردازان قرن بیستم شمرده می‌شود. ایده‌های او عمیقاً بر نظریات و پژوهشهای اجتماعی تأثیر گذاشت. او به‌رغم اینکه در کنار امیل دورکیم و کارل مارکس و اگوست کنت در زمرۀ معمار عمدۀ دانش اجتماعی به شمار می‌آید، خود را نه یک جامعه‌شناس که یک تاریخنگار می‌دانست.

کار عمده وبر دربارۀ خردگرایی و عقلانی شدن و به اصطلاح افسون‌زدایی از علوم اجتماعی و اندیشههای علمی است که او آن را به ظهور سرمایه‌داری و مدرنیته مربوط ساخت. وبر معاصر گئورگ زیمل، چهره برجسته در بنیاد نهادن روش‌شناسی ضداثباتگرایی معاصر بود. کسی که جامعه‌شناسی را نه به عنوان رشته‌ای غیرتجربی بلکه دانشی معرفی می‌کرد که باید کنش اجتماعی را از طریق معانی ذهنی دارای ثبات مطالعه کند. اگرچه وبر در زمینۀ جامعه‌شناسی دینی شهره است اما او به وجوه فرهنگی نیز نظر داشت. وبر در کتاب بنیانهای عقلانی و اجتماعی موسیقی سعی کرده بر اساس باور و اعتقادی که دارد موسیقی را نیز مورد بررسی قرار دهد.

کتاب از دو بخش تشکیل شده؛ نخست یک مقدمه طولانی سودمند به قلم دو تن از مترجمان که در اصل با هدف شرح فشرده جامعه‌شناسی موسیقی وبر برای یکی از انتشارات انجمن موسیقی‌شناسی آمریکا نوشته شده، و دوم رساله وبر. این اثر کوتاه که برخی معتقدند ناتمام است، در زمان خود نوآورانه به شمار می‌آمده؛ زیرا در آن دوران موسیقی به ندرت طرف توجه اندیشوران علوم انسانی (جز فیلسوفان) بود.

 

انتشارات علمی و فرهنگی بنیان‌های عقلانی و اجتماعی موسیقی اثر ماکس وبر را با ترجمه حسن خیاطی در 131 صفحه برای سومین بار تجدید چاپ کرده است و با قیمت 25 هزار تومان در کتابفروشی‌ها به فروش می‌رساند.

برای خرید این کتاب از سایت انتشارات علمی و فرهنگی روی اینجا کلیک کنید.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی