loader-img
loader-img-2
تاریخ اروپای مدرن از نگاه یازده نویسنده

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از روزنامه همشهری مورخ 7 اردیبهشت 1400، تاریخ اروپای مدرن اثر تی‌سی دبلیو بلانینگ را ابراهیم عامل محرابی به فارسی برگردانده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرده است. کتاب حاضر که در 11 فصل به قـلم 11 نویسنده و مـورخ برجسته به رشته تحریر در‌آمده اسـت شرحی است خواندنی و معتبر از تــاریـخ پرتلاطم اروپا؛ از انقلاب فرانسه در اواخر سدۀ هجدهم تا زمان معاصر. در هر یک از فـصل‌های کتاب، بُعدی از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی اروپای مدرن از دیدگاه تغییرات و پیوستگی و نیز از منظر انقلابیگری و ثبات به تصویر کشیده شده است. خواننده با مطالعه این کتاب به درک بهتری از اروپای مدرن، چگونگی رسیدن به موقعیت فعلی و به‌ویژه جایگاه احتمالی آن در آینده دست می‌یابد.

تیموتی چارلز ویلیام بلانینگ، مورخ و استاد بازنشسته دانشگاه است. وی بین سال‌های 1992 و 2009 استاد تاریخ مدرن اروپا در دانشگاه کمبریج بود.  

در بخشی از مقدمۀ این کتاب می‌خوانیم: 
«وقتی این بحث مطرح می‌شود که اروپاییان مدرن نه‌تنها قاره خود بلکه جهان را دگرگون ساختند، پای پیروزمندی در میان نیست بلکه عکس آن صادق اسـت. ایشـان آنچه نمی‌توانستند مستقیماً زیر سلطۀ خود درآورند، به شیوه‌های اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی به بند می‌کشیدند. چیزی که گاه به عنوان «آمریکایی شدنِ» جهان توصیف می‌شود، به دست اخلاف اروپاییانی محقق شد که آمریکای شمالی را به تسخیر خویش درآورده و اکثر بومیان آن را از بین برده بودند. ریشه اروپایی فرهنگی، که بعدها با موفقیتی خیره‌کننده در قرن بیستم از آمریکا به خارج صادر شد، به ویژه از نام فراگیرترین نماد آن پیداست: همبرگر1
توضیحات بسیاری برای سیطرۀ اروپا ارائه شده است. آیا دلیل آن، جغرافیای خاص اروپا بود با آن خط ساحلی پرچین‌وشکن، فراوانی رودخانه‌ها، نبود دشت‌های سیلابی و پوشش گیاهی و جانوری نسبتاً سـاده‌اش که از الگوی خاص کوهستانی‌اش حاصل می‌شد؟ یا رقابتی حیات‌بخش که از تکثر حکومت‌ها و کلیساها به وجود می‌آمد و اروپا را از یکنواختـی پایدار ولی راکد نجات می‌داد؟ آیا دلیل آن آغوش گشـودن زودهنگام به روی سکولاریسـم به همراه «افسـون‌زدایی از جهان»، «پیروی از منطق وسیله_هدف» و انقلاب علمی بود؟ یا پذیرفته شـدن الگوی تقسیم کار در اروپا که به تجاری شدن، شهری شدن و صنعتی شدن منجر شـد؟»

انتشارات علمی و فرهنگی چاپ دوم  تاریخ اروپای مدرن را در 509 صفحه با شمارگان هزار نسخه با قیمت آن 65 هزار تومان منتشر کرده است. 
برای خرید این کتاب روی اینجا کلیک کنید.


1. نام این غذای پرطرفدار آمریکایی از شهر اروپایی هامبورگ گرفته شده اشت.
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی