loader-img
loader-img-2
بررسی ظرفیت‌های همکاری علمی و فرهنگی با مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی

نادره رضایی مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی به همراه بهرام پروین گنابادی معاون فرهنگی انتشارات در روز سه شنبه مورخ 21 اردیبهشت 1400 به منظور بهره‌گیری از تجربیات مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در زمینهٔ کتابخانه و نحوه نگهداری از کتب یکتا و قدیمی، همچنین حفظ و نگهداری اسناد و مذاکره برای همکاری، با کاظم موسوی بجنوردی رئیس این مرکز دیدار کرد.
مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) مؤسّسه‌ای علمی‌-پژوهشی است که سید کاظم موسوی بجنوردی در اسفند سال 1362 در تهران بنیان نهاد. کتابخانهٔ تخصّصی این مرکز دارای گنجینه‌ای افزون بر پانصد هزار جلد کتاب دربارهٔ ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است.

طی این دیدار پس از تبادل اطلاعات و گفت‌وگو دربارۀ موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی، توافق اولیهای دربارۀ همکاری و مشارکت در تبادل و دیجیتال‌سازی اسناد صورت گرفت. از آنجا که اسناد متنوع و متعددی از بزرگان انتشارات علمی و فرهنگی در میان مجموعه‌های اهدایی به مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی وجود دارد، توافق شد که با هدف تکمیل مرکز اسنادِ علمی و فرهنگی و نیز کمک به دیجیتال‌سازی اسناد دایرة‌المعارف و افزوده شدن نسخهٔ اسکن شدهٔ آنها به آرشیو آن نهاد، این سندها تبادل شود. نیز دربارۀ ظرفیت‌های همکاری در حوزۀ نشر تبادل نظر شد؛ همکاری به شکل تعریف پروژه‌های مشترک یا بهره‌گیری از ظرفیت‌های چاپ و نشر انتشارات علمی و فرهنگی.

در این دیدار رضایی و گنابادی بازدیدی هم از کتابخانه‌ها و مجموعه‌های اهدایی به مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی داشتند؛ مجموعه‌هایی همچون کتابخانۀ مرحوم زرین‌کوب، منوچهر ستوده، ایرج افشار. بازدید از مخزن کتابخانۀ اصلی مرکز و آرشیو نشریات نیز از دیگر برنامه‌های این دیدار بود. ضمن این بازدید رضایی و گنابادی گفت‌وگویی نیز با ایران‌ناز کاشیان مسئول بخش پرونده‌های علمی مرکز دایرة‌المعارف داشتند و از چگونگی گردش کار نگارش مدخل‌ها مطلع شدند.

 

گزارشگر: زهرا زنگنه

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی