loader-img
loader-img-2
حالا دیگر خیالمان راحت است اسناد علمی و فرهنگی محفوظ می‌ماند

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی نادره رضایی، مدیرعامل این انتشارات به دیدار لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران رفت و طرفین ضمن گفتگو درباره فعالیت‌های خود، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.
در ابتدای این دیدار، طاهری از تأثیر کرونا در مجموعۀ کاری خود و همین‌طور جامعۀ سینمایی کشور گفت و اینکه افراد زیادی به دلیل کرونا یا بی‌کار شده‌اند یا درآمد آن‌ها به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. او در ادامه با اشاره به حجم زیاد کار در فیلمخانه ملی ایران -با توجه به نزدیک شدن به ایام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر- از همت کارکنان این نهاد برای به نتیجه رساندن پروژه‌ها گفت: «با اینکه به دلیل شرایط کرونا با یک‌سوم نیرو فعالیت می‌کنیم اما حجم کار کاسته نشده و همکارانم سه برابر بیشتر از گذشته کار می‌کنند تا کمبود اجباری نیرو، جبران شود».


در ادامه نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با اشاره به تلاش بی‌وقفۀ همکاران این نشر برای افتتاح قریب‌الوقوع موزه و مرکز اسناد گفت: روزبه‌روز شاهد پیشرفت و شکل‌گیری موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی هستیم و بنا داریم به مناسبت روز جهانی موزه و هفتۀ میراث فرهنگی آن را افتتاح کنیم. 
رضایی با اشاره به تعداد درخور توجه اسناد در انتشارات علمی و فرهنگی بر حفظ این میراث تأکید کرد و افزود: «ما بیش از سیصد هزار سند ارزشمند را اسکن کرده و به نسخه دیجیتال تبدیل کرده‌ایم و به کتابخانه ملی و همین‌طور کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران تحویل داده‌ایم تا ضمن بهره‌برداری از آن، به نوعی از این محتواهای گران‌مایه حفاظت شود. پس از احیای این اسناد و نظم و سیاق‌ دادن به آنها در موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی و همین‌طور ارائۀ نسخه دیجیتال آن به دو کتابخانه مهم کشور، خیالمان راحت است که اسناد علمی و فرهنگی محفوظ خواهد ماند.»
رضایی در ادامه به بخشی از گنجینۀ علمی و فرهنگی اشاره کرد و دربارۀ فیلم‌های موجود در این انتشارات گفت: «تعداد درخور توجهی فیلم‌های قدیمی در گنجینه این نشر موجود است که اطلاعات چندانی در زمینه آنها وجود ندارد. ما می‌خواهیم با کمک فیلمخانه ملی ایران این فیلم‌ها احیا، بازسازی و دیجیتال شوند تا غنای این موزه بیش از پیش شود.»
مدیر فیلمخانه ملی ایران با ابراز خرسندی از اینکه می‌توانند در موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی به این شکل نقشی داشته باشند گفت: «ما در این مرکز، با آثار تصویری قدیمی زیادی سر و کار داریم و آنها را بسیار ارزشمند می‌دانیم.» وی دربارۀ توانایی بالای فیلمخانه ملی ایران در احیا و بازسازی نسخه‌های قدیمی فیلم گفت: «اساسا این کار، کار روتین و عادی ِ ماست و آن را کار سختی نمی‌دانیم و به‌راحتی با کشورهای غربی می‌توانیم در این زمینه رقابت کنیم. ضمن اینکه به دلیل شرایط قیمت دلار، هزینۀ تمام‌شده این کار در داخل کشور بسیار پایین‌تر از خارج کشور خواهد بود.»
در پایان این دیدار و پس از امضای تفاهم‌نامه برای همکاری در احیا، بازسازی و مرمت فیلم‌های انتشارات علمی و فرهنگی، لادن طاهری به رسم میزبانی، نادره رضایی را همراهی کرد تا از بخش‌هایی از فیلمخانه ملی ایران بازدید کنند.


پس از این دیدار، فیلم‌های انتشارات علمی و فرهنگی در اختیار فیلمخانه ملی ایران قرار گرفت تا ضمن احیا، مرمت، بازسازی و دیجیتال شدن این آثار، بر گنجینۀ ارزشمند تاریخ نشر ایران افزوده شود.

 

برای دیدن عکس‌های بیشتر از این دیدار روی اینجا کلیک کنید.

 

گزارشگر: مصطفی فرهنگی

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی