loader-img
loader-img-2
ساختن موزه و مرکز اسناد بر ویرانه و خرابه، کار بسیار بزرگی بود

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آیین گشایش مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: امروز، روز مبارکی است که به دست خانم نادره رضابی یکی از بانوان جامعه ایرانی، مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی ایران تأسیس شد.
وی افزود : در سال سخت کرونایی و در سالروز آزادی خرمشهر این مجموعه با به‌کارگیری اصل مقاومت و مدارا موفق به انجام این کار شد.


شریعتمداری به مشابهت سوم خرداد و تأسیس مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در آن دوران  سرداران حامی و حافظ مرزهای جغرافیایی، کشور ما و مرزهای شرف میهن را پاسداری کردند و اینجا نیز صیانت از مرزهای فرهنگی ایران عزیز اتفاق افتاده است.
وی افزود: خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم در این کار بزرگ و  احیای دوباره انتشارات علمی و فرهنگی  و دوباره‌سازی خاطرات علمی و فرهنگی با استفاده از نیروهای جوان، خلاق، نوآور و مبتکر ایرانی سهم اندکی داشته باشم.
شریعتمداری افزود: امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم برای استمداد از اهالی فرهنگ؛ هر زمان، جنبش بزرگی در تاریخ این ملت اتفاق افتاد و مفاهیم زیبایی خلق شد منازعات و مناقشات را شاهد بودیم که آن اصل زیبا را کم‌کم به ضد خود بدل کرد.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مخاصمات در عرصه داخلی و خارجی، دوگانه‌ای را پیش‌روی ملت ایران  گذاشته است. زیست توأم با مدارا، تحمل و رواداری در بین مردمان ما رخت بر بسته است.
وی افزود: معتقدم باید به هویت اصلی ایرانی_اسلامی خودمان برگردیم که صلح، مدارا، تحمل و رواداری جزو  مشخصات اصلی و اساسی آن بود. امروز آمده‌ام که از شما اهالی فرهنگ استمداد بطلبم که در این زمینه قدم بگذارید، قلم بزنید، بنویسید و از تشریح مصادیق آن در کشور عزیزمان ایران خسته نشوید.
شریعتمداری تصریح کرد: ساختن موزه و مرکز اسناد بر ویرانه و خرابه، کار بسیار بزرگی بود. 
وی با اشاره به تصویری که مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی از استخری که نشان می‌داد فرهنگ و میراث ایرانی با تلی از خاک  ممزوج شده بود گفت: این کار شما بسیار باارزش است، تبریک می‌‌گویم که بر آن تل خاک و گل، چنین بنای زیبایی را پایه‌گذاری کردید.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: حفظ آثار مکتوب با استفاده از فناوری‌های روز حتماً هدف بسیار ارزشمندی برای مؤسسه انتشارات علمی و فرهنگی است که از آن حمایت خواهم کرد.


کار بی‌نظیر تولید، چاپ و انتشار  406 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه  بزرگسال، کودک و نوجوان

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی نیز به اقدامات انجام‌شده اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سایت و سامانۀ فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی و فرهنگی که موجب افزایش صددرصدی فروش شد و همچنین فاز توسعه این روند با هدف بازگشت به مأموریت اصلی نشر با روش‌های نوین و روزآمد در حال انجام است.
نادره رضایی افزود: در همین راستا تولید و انتشار هزار کتاب الکترونیک در سال 1399 با همکاری کتابخوان‌های  الکترونیک فیدیبو و طاقچه و هزار کتاب دیگر تا پایان سال 1400 و راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی  کتاب‌های علمی و فرهنگی  و تولید کتاب‌های صوتی، استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه کودک و نوجوان از جمله اقدامات صورت‌گرفته است.   
وی تصریح کرد: احیای شوراهای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و شورای علمی سیاستگذاری کتاب بزرگسالان پس از سه سال توقف فعالیت و ساماندهی اولویت تعهدات به‌جامانده، با تلاش و دقت ترکیبی از هیئت علمی‌های جوان و بزرگان با تجربه و صاحب‌نظر از دیگر اقدامات مهم این دوره است.
رضایی گفت: انتشار دوباره مجله کتاب امروز پس از 46 سال توقف و بازچاپ دورۀ قدیمی این مجله در کتابی دوجلدی قطعا ادای احترامی به کریم امامی  و نویسندگان کتاب امروزِ دیروز  است.  
وی گفت: تولید، چاپ و انتشار  406 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه  بزرگسال و کودک و نوجوان و پروژه‌های ویژه در سال 99 در سال سخت کرونایی و شرایط ویژه دورکاری در نوع خود بی‌نظیر است.
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی  تصریح کرد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه  جامع مدیریت  فرایند آماده سازی تولید و چاپ کتاب و اجرای طرح هویت بصری جامع انتشارات علمی و فرهنگی از دیگر اقدامات مهم پیش‌روی انتشارات است.
وی افزود: امروز از تعدادی کتاب‌ رونمایی می‌کنیم که  یکی از این کارها پروژه عظیم تخت جمشید است.  بازنشر کتاب تخت جمشید پس از 58 سال ادای احترامی به  هنرمند عرصه کتاب و کتاب‌پرداز معاصر و هنرمند خبره و پدر کتاب‌آرایی نوین زنده یاد هرمز وحید است که بسیاری از زیباترین طراحی‌های کتاب‌های محبوب ما در این مجموعه کار دست یا فکر اوست.
وی درباره ایده تأسیس  موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: به دنبال آن اتفاق تلخ در سال 95، برای حفظ میراث و  تاریخ عظیم  به ایدۀ احیای کتابخانه و آرشیو و آغاز طرح تأسیس موزه و مرکز اسناد رسیدیم.
نادره رضایی تصریح کرد: موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی در سه محور اصلی شامل راه‌اندازی مرکز اسناد (اسناد مکتوب و داده‌های دیداری و شنیداری و دیجیتالی)، کتابخانه آرشیو و آموزشی شکل گرفت که امروز موزه و مرکز اسناد با 300 هزار برگ سند و بیش از 5 هزار پرونده کتاب مربوط به این هفت دهه دسته‌بندی، اسکن و کدگذاری تخصصی شده و افتتاح می‌شود.
مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی افزود: این اقدامات در شرایط سخت کرونایی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و شرایط ویژه انتشارات در پی اقدام ضروری و قابل تحسین توقف چاپ دفترچه‌های تأمین اجتماعی پس از بیش از دو دهه  و حذف بودجه 90درصدی انتشارات علمی و فرهنگی رقم خورد و این شرایط ویژه ما را بر آن داشت تا در روزهای مستعد ناامیدی هم میراث گذاشته را احیا و هم تلاش کنیم که انتشارات راهی برای رهایی از وابستگی به چاپ دفترچه بیابد و به مأموریت اصلی و بهره‌گیری از ظرفیت خود برگردد.
در ادامه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از دیوار مفاخر انتشارات علی و فرهنگی و کتب انتشار یافته از سوی این مؤسسه شامل کاوش در ایران، تخت جمشید، فلسفه تربیتی امام موسی صدر، تعلیقات تأمین اجتماعی، هنر چین از 1980 و کتاب امروز  رونمایی و مرکز  موزه و اسناد  انتشارات علمی و فرهنگی را افتتاح کرد.
موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی جایی برای نمایش منتخبی از اسناد، اشیا و آثاری است که یادآور کوشش‌های دو دوره چهل‌ساله از دو ناشر پیشرو یعنی فرانکلین و شرکت سهامی کتاب‌های جیبی است.
در این موزه یادگاری‌های نویسندگان، مؤلفان، مصنفان، مصححان و مترجمان بسیاری که همکاری با انتشارات فرانکلین را در کارنامه دارند گردآوری شده و مجموعه‌ای از کتاب‌های منتشرشده از این انتشارات در بخشی دیگر گردآوری شده است.
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی