loader-img
loader-img-2
«هزار سال نثر پارسی» به چاپ نهم رسید

هزار سال نثر پارسی منتخبی است از زبده متـون منثـور فـارسی، از قدیم ترین آن مقدمه شاهنامه ابومنصوری و الابنیه عـن حقایق الادویه در قرن چهارم هجری ، کلیله و دمنه در قرن ششم و چرند و پرند دهخدا و داش آکل صادق هدایت در دوره‌های اخیر. این اثر را کریم کشاورز گردآوری و تدوین کرده است و این روزها چاپ نهم آن از سوی انتشارات علمی و فرهنگی روانه بازار کتاب شده است.

 
کریم کشاورز نویسنده، پژوهشگر و مترجمی نامی بود که کار خود را با ترجمه شاهکار‌های ادبی و اجتماعی اعم از رمان و داستان آغاز کرد و بعد به ترجمه آثار برگزیده تاریخی و تحقیقی روی آورد. وی در طول عمر خود خدمت اساسی به ترجمه کتاب‌های ایران‌شناسی و دانش داستان‌نویسی ایران کرد.
ایـن کتاب که برای نخستین بار در سال 1345 از سوی سازمان کتاب‌های جیبی منتشر شده بود، مختصری از تاریخ و تطـور هزارسالۂ زبـان فـارسی است. زنده‌یـاد کـریم کشاورز با معرفی هر کتاب در آغـاز متن مأخوذ از آن و نیز آوردن لغت‌نامه‌ای در پایان هر متن بر ویژگی‌های تعلیمی کتاب افزوده است. همچنین با آوردن نمونه‌هایی از فارسی افغانستان خواننده را با وجوه دیگری از زبان فارسی نیز آشنا می‌کند.


کریم کشاورز در این کتاب نمونه‌هایی برگزیده از آثار گرانقدر نثر پارسی را از آغاز تا دوران معاصر معرفی کرده و در «سرسخن» کتاب نیز توضیحاتی را دربارۀ انواع زبان‌ها و ضرورت مطالعۀ سیر تطور زبان پارسی آورده است. 
در توضیحات ناشر آمده است: «این کتاب از آغاز انتشار خود مورد استقبال کامل اهل نظر و استادان ادبیات فارسی قرار گرفت و به صورت یکی از منابع اصلی دانشجویان و پژوهشگران در آمد و به چاپ‌های متعدد رسید».
طی سال‌ها مرحوم کشاورز الحاقیه‌هایی نیز دربارۀ برخی بخش‌های کتاب تهیه کرده بود که بهمن کشاورز آنها را در اختیار ناشر قرار داده است و در جلدهای دوم و سوم برای مخاطبان این کتاب در دسترس است.
این کتاب ارزشمند در سه جلد و بیش از هزار و پانصد صفحه، در شمارگان 1000 هزار نسخه و با قیمت 155 هزار تومان در کتابفروشی‌های معتبر سراسر کشور موجود است.

 

نویسنده: زهرا زنگنه
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی