loader-img
loader-img-2
این کتاب با این قیمت نمی‌فروشد!

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، سیروس پرهام در ابتدای دهۀ پنجاه، کتاب قالی بولوردی را برای انتشار به مؤسسه فرانکلین سپرد و شرکت سهامی کتاب‌های جیبی با همکاری فرانکلین در سال 1352 این کتاب را منتشر کرد.

قالی بولوردی عکس‌های فراوانی از مجموعۀ قالی‌های روستایی و عشایری ایران داشت و شاید به همین دلیل بود که قیمت این کتاب در زمان خود به رقم قابل‌توجهِ 700 ریال رسید. درباره این قیمت در نامه‌ای به تاریخ 1352/9/21 خطاب به مدیر انتشارات فرانکلین که امضای کریم امامی پای آن قرار دارد، تذکری داده شده و علی‌اصغر مهاجر نیز آن نامه را با عنوان هرطور شما بفرمایید پاراف کرده است. 

در جایی از این نامه می‌خوانیم:

"گرانی کتاب منحصراً در مقایسه با کتاب جشن در تخت جمشید {850 ریال} و آبستنی، زایمان، تولد {400 ریال} آشکار می‌گردد. بنده فکر می‌کنم این کتاب به قیمت 700 ریال اصلاً شانس فروش نخواهد داشت. بنده 400 ریال را رقم معقول می‌دانم."

قیمت ابتدایی این کتاب ظاهراً صدای نویسنده را هم درآورده بود، تا جایی که کریم امامی می‌نویسد:

"آقای پرهام به شکایت از این قیمت نزد نجف آمده بود و می‌گفت اگر مؤسسه حاضر نیست ارزان‌تر بفروشد او خود حاضر است کتاب را به بهای تمام شده از مؤسسه بخرد. و یا اینکه متقابلاً حاضر است فیلم و زینک کتاب را بخرد تا جبران ضرر آن بشود و مؤسسه بتواند کتاب را ارزان‌تر قیمت بگذارد."

 

 

در سندی دیگر به تاریخ 1352/10/8 که سربرگ مجله راهنمای کتاب را دارد، ایرج افشار خطاب به کریم امامی از تمایلش برای انتشار مقدمه قالی بولوردی در مجله راهنمای کتاب گفته است. 

 

متن سند بدین شرح است:

"یاکریم عزیز-مقدمۀ (یعنی قسمت اول) قالی بولوردی را میل دارم عیناً در راهنمای کتاب درچ کنم ولی بدون عکس بی فایده است. اگر بتوانید دو تصویر در یک پشت و روی پشت و روی لت چاپ کنند و بفرستند بسیار ممنون می‌شوم تا ضمیمه راهنمای کتاب شود. شاید عکس 1 و 13 از همه متناسب‌تر باشد. امیدوارم عاجلاً اقدام شود زیرا برای شمارۀ زیر چاپ کم است که تا اول اسفند باید منتشر شود."

در ادامه کریم امامی نامه را خطاب به علی‌اصغر مهاجر، مدیر وقت انتشارات فرانکلین ارجاع داده و گفته است که حدود 1200 تومان خرج چاپ این لت می‌شود و مهاجر نیز این درخواست را تایید کرده است. 

 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی