loader-img
loader-img-2
تخت جمشید؛ آغازی برای تجدید چاپ

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، در قسمت گذشته به نامۀ مشاور علمی مدیرعامل وقت انتشارات علمی و فرهنگی اشاره شد. ابوتراب سیاهپوش در این گزارش شرح وضعیتی از کتاب تخت جمشید عرضه کرده بود، این گزارش از ابتدای شروع ترجمۀ این کتاب تا انتشار آن را در بر می‌گرفت. 
در این قسمت نخست به نامه‌ای از سیروس پرهام خواهیم پرداخت. این نامه در تاریخ 1393/7/5 خطاب به مدیر وقت بخش فرهنگیِ انتشارات نوشته شده است. 
از شروعِ نامۀ پرهام چنین بر می‌آید که قرار بر بررسی امکان تجدید چاپ تخت جمشید بوده است؛ او در ادامه «نتیجه بررسی‌های انجام شده» را چنین اعلام می‌کند: 
1.    تجدید چاپ کتاب نیازمند تغییرات و اصلاحات نیست، نهایت اینکه قدر مسلم فیلم و زینک آن پس از نیم قرن قابل استفاده نیست و ناگزیر باید کل کتاب اسکن شود (هم متن، هم تصاویر) 
2.    کیفیت تصاویر، چه از حیث عکاسی و چه از نظر چاپ بسیار عالی است که اگر از روی همین چاپ اسکن شود (به طریقۀ درام اسکن) و روی همین نوع کاغذ (گلاسۀ مات / Art paper/ 120 گرمی) چاپ شود، کتاب اگر بهتر از چاپ اول نشود، به یقین چیزی کم نخواهد داشت. 
3.    تنها مشکل درام اسکن، لوح‌هایی است که در چند لت (4 تا 5 لت) به چاپ رسیده (مانند لوحۀ 19 و لوحۀ 61) و یکی دو تصویر (از جمله لوحۀ 1) که در 2 صفحۀ چسبیده به عطف چاپ شده و ناگزیر باید از کتاب جدا شود. (خوشبختانه یک جلد دیگر در کتابخانه هست که می‌توان از آن استفاده کرد)

 

 

پرهام همچنین در حاشیه این نامه توضیحاتی را برای تهیۀ کاغذِ مورد نیاز عرضه کرده است. و عباس عموری، مدیر تولیدِ وقت انتشارات نیز این نامه را با توضیحِ اینکه «لطفاً پس از مذاکره در اولویت تجدید چاپ قرار بگیرد» به بخش تحت ادارۀ خود ارجاع داده است.  
دومین نامه، شامل مکاتبۀ اداریِ بخش فرهنگی و تولید است. بخش فرهنگی در تاریخ 1393/8/3 با اشاره به نامۀ ابوتراب سیاهپوش و گزارش سیروس پرهام، می‌نویسد: 
«با احترام، نامۀ دکتر پرهام و نامۀ آقای سیاهپوش بر کتاب تخت جمشید خدمتتان به همراه کتاب پیوست است. خواهشمند است تصمیم نهایی را برای ادامۀ بروند کار اعلام بفرمائید.» 
مدیریت وقت بخش فرهنگی نیز در حاشیه این نامه نوشته است:
«سرکار خانم مهدوی
با سلام، لطفاً بر اساس نظر جناب آقای دکتر پرهام اقدام گردد.»

 

 

گفتنی است به رغم این مکاتبات، تجدید چاپِ کتاب «تخت جمشید» تا پایان دهۀ نود صورت نگرفت. این روند پیش رفت تا اینکه کتاب تخت جمشید در دوران جدید و همین روزها در آستانۀ انتشار مجدد قرار گرفته است. این انتشار مجدد که در روزهای آتی صورت خواهد گرفت، کتاب تخت جمشید را پس از نیم قرن با شمایلی نو در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

قسمت‌های پیشین مطالب مرتبط با اسناد در لینک‌های زیر قابل دسترسی است.

قسمت هشتم اسناد کتاب تخت جمشید / قسمت هفتم / قسمت ششم / قسمت پنجم / قسمت چهارم / قسمت سوم / قسمت دوم / قسمت اول

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی