loader-img
loader-img-2
سیاستِ ارسطو برای دهمین بار راهی کتابخانه‌ها شد

کتاب سیاست یا Politics (به یونانی: Πολιτικά) ارسطو بنابر بر تقسیم‌بندی قدیم آن به شش بخش تقسیم می‌شود. بخش اول شامل کتاب اول، دربارۀ خانواده و تدبیر منزل و بندگی و مالکیت و زناشویی است. بخش دوم شامل کتاب دوم، درباره نظرات افلاطون و نقد حکومت‌های اسپارت و کرت و کارتاژ است. بخش سوم شامل کتاب سوم دربارۀ قانون اساسی و مسائل مربوط بدان است. بخش چهارم شامل کتاب‌های چهارم و پنجم به انواع گوناگون دموکراسی، الیگارشی، جمهوری یا حکومت حد وسط میان این دو و و علل انقلاب‌ها در حکومت‌ها اختصاص دارد. بخش پنجم شامل کتاب ششم دربارۀ روش تشکیل دموکراسی‌ها، الیگارشی‌ها، و روش پایدار داشتن آنهاست. بخش ششم شامل کتاب‌های هفتم و هشتم نیز دربارۀ حکومت کمال مطلوب است. مطالب کتاب حاکی از ناپیوستگی و ناهمواری مطالب است و نشان می‌دهد که کتاب از گفتارهای گوناگونی فراهم آمده که قصد نویسنده گردآوردن آنها در یک مجموعه نبوده است. این کتاب کلاسیک پُر از واژه‌ها و اصطلاحات سیاسی خاص یونانی کهن است که هر مترجمی را برای ترجمه به دشواری می‌اندازد. 

ارسطو (384 ـ 322 یا 321 ق.م) فیلسوف باستانی مشهور یونانی، معروف به «معلم اول» در استاگیرا متولد شد و در ائوبویا درگذشت. او یکی از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان یونانی در کنار سقراط و افلاطون و واضع علم منطق شمرده می‌شود. در آکادمی افلاطون شاگرد او بود و بعدآ معلم اسکندر مقدونی شد. از دیگر آثار او مشهور او می‌توان به ارغنون، سیاست، اخلاق نیکوماخوس، کتاب خطابه و فن شعر اشاره کرد.

حمید عنایت مترجم زبردست و کارکشته در کتاب سیاست ارسطو به خوبی توانسته است که این اثر فلسفی کلاسیک در حوزۀ علوم سیاسی و اجتماعی را به فارسی برگرداند؛ به گونه‌ای که ترجمۀ حمید عنایت از حیث مقبول افتادن پس از نزدیک به 63 سال همچنان محلّ توجه اصحاب اندیشه و سیاست است.

به همین مناسبت و علت، در پاییز سال 1400 که شصت و سومین سالگرد چاپ ترجمۀ حمید عنایت از کتاب سیاست ارسطو به حساب می‌آید، این کتاب دهمین چاپ را به خود دیده است. گفتنی است که چاپ دهم سیاست ارسطو در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 135 هزار تومان روانۀ بازار شده است.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی