loader-img
loader-img-2
«درویش خان» عاشقانه‌ای از استاد موسیقی ایران

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب «درویش خان» عنوان رمان عاشقانه ای است به قلم «حسن هدایت» که زندگی غلامحسین ملقب به درویش خان استاد موسیقی سنتی ایران را روایت می‌کند.

درویش خان متولد 1251 و متوفی به سال 1305 ه.ش از هنرمندان مشهور و صاحب سبک موسیقی ایرانی در اواخر دوره قاجار است که تصنیف‌خوانی را از دربار به میان مردم کشاند و با آثار ماندگاری همچون «تصنیف بهار دلکش» مجموعه «آتار درویش خان»، «عروس گل» و «ز من نگارم» نام خود را در تاریخ موسیقی ایران ماندگار کرد.

در سال 1398 «حسن هدایت» نویسنده، فیلنامه‌نویس و کارگردان معاصر، زندگی این استاد موسیقی را دستمایه رمانی خواندنی قرار داد و این رمان عاشقانه را درویش خان نام نهاد که با حمایت انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد و در فاصله کوتاهی از انتشار نخستین شماره، با استفبال مخاطبان به چاپ ‍ چهارم رسید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: 
«آقا حسینقلی» به نماز ایستاد. متواضع و فروتن و بی ریا نماز صبح را خواند.. مدتی طولانی سر بر سر سجده نهاد. درویش در انتهای پلکان دزدانه به استاد می‌نگریست. نماز که تمام شد، آقا حسینقلی خان با تانی و احترام سجاده را جمع کرد و در کنار خود نهاد‌. سپس ساز را به دست گرفت. پوشش مخملین آن را کنار زد و ساز را در آعوش گرفت. رو به مشرق نشست و عاشقانه روی ساز خم شد. انگشتان چابکش روی سیم‌های تار قرار گرفت و بعد به نرمی نوای ساز را از کاسه چوبین آن رها ساخت. مضراب‌های پی در پی از نواختن ساز به گوش می‌رسید. درویش حیرت زده به استادش می‌نگریست که چون شبحی روی تار خم شده بود و با تمام وجود می‌نواخت.
درویش هراسان شده بود که همسایگان دشمن کام، استاد او را به باد ناسزا بگیرند، ولی هیچ خبری نبود و اتفاقی نیفتاد. فقط صدای ساز بود که در سپیده‌دم طنین انداز بود. صدای تار ذهن درویش را پریشان و سودایی کرده بود. مست شده بود. بیخود شده بود و اشک از چشمانس فرو می‌ریخت. صدای ساز او را جادو کرده بود. آقا حسینقلی خان همچنان ساز می‌زد و خورشید به آرامی بالا می‌آمد؛ گویی با صدای تار از تاریکی شب طلوع می‌کرد. درویش از پشت‌بام پایین آمد، هنوز سرش پر هوای صدای تار استاد بود.»

کتاب خواندنی درویش خان را با قیمت 270000 ریال از وب‌سایت، فروشگاه مرکزی انتشارات علمی و فرهنگی و سایر فروشگاه‌های کتاب تهیه و مطالعه نمایید.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی