loader-img
loader-img-2
«ماه پنهان است»؛ واقعیتی که «اشتاین بک» از مقاومت به تصویر کشید

روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی: از جمله نویسندگانی سرشناسی که جایزه نوبل ادبیات را برای خود و ادبیات کشورشان به ارمغان آورنده‌اند: «جان ارنست اشتاین بک» از پرمخاطب‌ترین نویسندگان قرن بیستم در آمریکاست که بیشتر خوانندگان رمان، او را با «خوشه‌های خشم» می‌شناسند.

اشتاین بک، رمان‌نویس متولد 27 فوریه سال 1903کالیفرنیاست که کمی بعد از طی دوران تحصیل ناتمامش در دانشگاه «استنفورد» وارد دنیای خبرنگاری شد اما خیلی زود از این دنیای پر سر و صدا به سراغ همزیستی آرام همراه با رنج و محرومیت کنار بینوایان جامعه خود رفت و همین زیست مشترک با طبقه رنج‌کشیده توام با چاشنی ذوق هنری و شاعرانگی‌اش، دستمایه خلق آثاری همچون «موش‌ها و آدم‌ها» شد. داستانی که نمایی از واقعیت بیرونی و حقیقت زندگی را به تصویر کشیده است.

این نویسنده آمریکایی هرچند جوایز ادبی مختلفی از جمله نوبل ادبیات سال 1963 را به خاطر خلق رمان خوشه‌های خشم نصیب ادبیات داستانی آمریکا کرد و علاوه بر آن با آثاری همچون «چمنزارهای بهشتی»، «دره طلایی»، «به خدایی ناشناخته»، «مروارید»، «تورتیلا فلت» و .... به شهرت رسید اما اواخر عمرش و همزمان با حمله آمریکا به ویتنام از این جنگ نابرابر حمایت کرد و حتی در لباس خبرنگار جنگ به ویتنام سفر کرد تا به قول خودش از «عملیات قهرمانانه» سربازان آمریکایی گزارش تهیه ‌کند.

«ماه پنهان است» عنوان رمان کوتاه از این داستان‌سرای بزرگ آمریکایی است؛ تصویر واقعی از سرگذشت شهر کوچک ساحلی در «نروژ» که ناباورانه به اشغال نازی‌های آلمان درآمد و موقعیت مردمانش که برخی از آنها تا دم مرگ مقاومت کردند و ....

در بخشی از فصل پنجم این کتاب می‌خوانیم: «روزها و هفته‌ها گذشت و ماه‌ها در رسید و آن نیز سپری شد ... آن کسانی که خیانت کرده و به دولت مهاجم کمک کرده بودند و بسیاری از ایشان معتقد بودند که نتیجه کارشان زندگی بهتر و مطلوب خواهد بود، می‌دیدند اختیاراتی که به دست آورده‌اند، در امان نیست و مردمی که تا آن موقع به نحوی دیگر می‌شناختند، اکنون سرد و خصمانه به ایشان می‌نگرند....»

کتاب ماه پنهان است اثر جان ارنست اشتاین بک با ترجمه «پرویز داریوش» برای پنجمین بار توسط انتشارات علمی و فرهنگی تجدید چاپ و با بهای 25000 تومان در فروشگاه‌های انتشارات به علاقه‌مندان عرضه شده است.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی