loader-img
loader-img-2
نویسندگی را می‌توان به عنوان یک هنر خلاق آموزش داد

به گزارش ارتباطات و امور بین‌الملل انتشارات علمی و فرهنگی، حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده، پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس معاصر و از اساتید دوره آموزش جامع داستان نویسی انتشارات علمی و فرهنگی، معتقد است، با انجام تمرین‌ و گذراندن دوره آموزش نویسندگی می‌توان به تبحر و‌توانایی بالاتری رسید. 
نویسنده کتاب دیلماج گفت: بعد از یاد گرفتن قواعد و اصول اولیه داستان‌نویسی، مهم داشتن نگاه داستان‌نویسانه است. نویسنده باید توانایی متفاوت دیدن را داشته باشد. در نویسندگی بسیار مهم است که بتوانیم این توانایی را پیدا کنیم که ویژگی‌های داستانی حوادثی که در پیرامون ما اتفاق می‌افتد را پیدا کنیم و آدم‌های اطراف خود را در قالب شخصیت‌های داستان ببینیم. حتی همین را هم می‌توان در کلاس‌های داستان‌نویسی آموخت و مابقی به شخصیت کسی برمی گردد که تصمیم گرفته در این کلاس‌ها شرکت کند و نویسنده شود.
شاه‌آبادی افزود: مدرسان می‌توانند درباره نگاه متفاوت برای هنرجویان صحبت کنند و نمونه هایی از نگاه متفاوت را برای آن‌ها شرح دهند. هنرجو باید نگاه خود را تربیت کند، تمرین کند تا به متفاوت دیدن برسد. در کنار کلاس و تمرین‌های تئوری، نوشتن، نوشتن و نوشتن ضرورت اصلی نویسنده شدن است؛ نوشتنی که الزاما  با هدف چاپ نباشد و با هدف کشف نویسنده توسط خودش انجام شود و راه را نشان دهد. ما باید آنقدر بنویسیم و تمرین کنیم تا در میان این نوشته‌ها خودمان را ببینیم و مسیری که باید در آن حرکت کنیم را بشناسیم.
این نمایشنامه‌نویس با بیان اینکه رمان کوتاه یک نوع ادبی است، ادامه داد: زیر مجموعه رمان با مفهوم کلی خودش قرار می‌گیرد. رمان‌ها می‌توانند حجم های متعددی داشته باشند، حجم‌های کم و حجم‌های زیاد. در تناسب با این حجم خطوط داستانی افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند و در تناسب با خطوط داستانی تعداد شخصیت‌ها هم افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند.
شاه آبادی افزود: ما نمی‌توانیم قواعد اصلی رمان را نادیده بگیریم. چیزی که مهم است این است که در رمان کوتاه با تکیه بر کوتاه بودن آن را پیش ببریم. رمان، نوع ادبی بسیار مدرن، مترقی و پیشرفته‌ای است که چه در حجم زیاد و چه در حجم کم باید ویژگی‌ها و اصول و قواعد آن را به خاطر داشته باشیم.
وی درباره ویژگی کوتاه بودن رمان کوتاه گفت: برخی از خوانندگان به مطالعه طولانی و مفصل علاقه ندارند. رمان کوتاه زمینه‌ای فراهم کند که به سراغ کارهای بزرگ‌تر و مفصل‌تر بروند. البته در میان این خوانندگان، نوجوانان بهترین گروه هستند. برای رمان کوتاه نوجوانان، قالب نوولا یا رمان کوتاه به اعتقاد من قالب ایده‌آلی است و به همین دلیل است که بخش اعظمی که برای نوجوانان منتشر می‌شود در همین قالب است.

دوره آموزش جامع داستان نویسی، در 24 جلسه و در دو بخش «رمان کوتاه بزرگسال» و «رمان کوتاه نوجوان» به دو شکل «حضوری» و «مجازی» (آنلاین) برگزار می‌شود. برای اطلاع از شرایط برگزاری این دوره‌ها به سایت انتشارات علمی و فرهنگی مراجعه کنید.

همچنین مهلت پیش ثبت نام تا  8تیرماه 1403 تمدید شد،تاریخ مصاحبه 9و 10تیر و شروع دوره از 14و15تیرماه سال جاری است.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی