loader-img
loader-img-2
این فیلم‌ها سیاه هستند

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از ضمیمۀ ادبی_هنری روزنامه اطلاعات مورخ سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400، فیلم نوآر (Film noir) یک اصطلاح سینمایی است که اصولا برای توصیف درام‌های جنایی سبک پردازی شده و بدبینانه هالیوودی استفاده می‌شود. طول دوره فیلم نوآر کلاسیک هالیوود، عموما از 1940 تا 1959 شناخته می‌شود. فیلم نوآرهای این دوره، اغلب با فیلم‌برداری سیاه و سفید و نورپردازی‌های پرسایه‌روشن شناخته می‌شوند. ریشه‌های سبک بصری نوآر به سینمای اکسپرسیونیسم آلمان می‌رسد. فیلم نوآر (معادل فرانسوی فیلم سیاه)، نخستین‌بار در 1946 از سوی نینو فرانک به فیلم‌های آمریکایی اطلاق شد. بااین‌حال، این اصطلاح در آن زمان در صنعت فیلمسازی آمریکا رواج پیدا نکرد. در دورۀ کلاسیک، بیشتر فیلم‌های این سبک به عنوان ملودرام‌های جنایی شناخته می‌شدند. گستره ساخت فیلم نوآر، به هالیوود محدود نماند و در دوره‌های مختلف (از جمله دوره کلاسیک) در اروپا، آمریکای لاتین و آسیا نیز این نوع فیلم‌ها ساخته شد. 


برخلاف دیگر ژانرها مانند وسترن که به‌راحتی می‌شود آنها را تعریف و طبقه‌بندی کرد، سبک نوآر همواره کیفیتی ابهام‌آمیز و معماگونه داشته و در برابر هر نوع طبقه‌بندی، ناسازگار بوده است. این‌که آیا نوآر یک ژانر مستقل است یا مجموعه‌ای منسجم از فیلم‌ها؛ در ذهن بسیاری از منتقدان لاینحل باقی مانده است. کتاب «راهنمای فیلم نوآر»، نوشته آرش رادی که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده، یک کتاب مرجع تألیفی در خصوص پدیده سینماییِ نوآرِ کلاسیک و نوآرهای پسین است که بازه زمانی ِ 1940 تا 1960 را در بر می‌گیرد. این کتاب به طور عمده شامل دو بخش است. بخش نخست مباحث تئوریک را مد نظر قرار می‌دهد و بخش دوم به یکایک فیلم‌ها می‌پردازد. 
این کتاب می‌تواند برای دانشجویان و پژوهشگران سینمایی، فیلم‌نامه‌نویسان و علاقه‌مندان تاریخ سینما سودمند باشد. چراکه مؤلف سعی کرده ضمن واکاوی ماهیت فیلم نوآر (تعاریف، کلیدواژه‌ها، خاستگاه‌ها) دسته‌بندی فیلم‌ها بر اساس سیر تاریخی، چرخه‌ها، گونه‌های فرعی و موضوعی (به تفکیک) ارائه کند. 
همچنین مؤلف سعی کرده مصادیق ایرانی نوآر را در کنار فیلم‌های دیگر کشورها نیز بررسی کند. گزینش تصاویر عموما کمیاب، در قالب‌های مختلف و به فراخور مدخل مورد نظر (فریم فیلم، استیل، تبلیغاتی، پشت صحنه و پوستر)، فیلم‌شناخت 400 سینماگر (نویسنده، کارگردان، بازیگر) در حیطه فیلم نوآر نیز در این کتاب آورده شده است. 

برای خرید این کتاب می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی