loader-img
loader-img-2
چاپ دوم مرگ‌آشنایی

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از خبرگزاری ایلنا، مرگ‌آشنایی که پژوهشی نوشته مجتبی اعتمادی‌نیا در باب چیستی و ابعاد مختلف تجربه‌های نزدیک به مرگ است از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ دوم رسید.
از آغاز بررسی تجربه‌های نزدیک به مرگ در دهه هفتاد میلادی تاکنون پژوهشگران این حوزه همواره با پدیده‌ای انفسی روبه‌رو بوده‌اند که مجال بررسی تجربی را گرفته است. در این کتاب، مداقه الهیاتی و فلسفی در باب این تجربه‌ها برای نخستین بار در ایران سامان یافته است.
رویکرد کتاب، رویکردی است فلسفی و کلامی. در مرحله کشف چیستی تجربه، کوشش شده است جزئیات و ابعاد متنوع دخیل در قضاوت درباره ماهیت تجربه، تا حد امکان موشکافانه بررسی شود. همچنین در مرحله بررسی رهیافت‌های گوناگون در اثبات حیات پس از مرگ، روش تفسیری تحلیلی به کار گرفته شده است.

این کتاب شامل سه فصل با عنوان «چیستی تجربه نزدیک به مرگ»، «بررسی نقادانه تبیین‌های مختلف تجربه نزدیک به مرگ» و «رهیافت تجربه‌های نزدیک به مرگ در اثبات حیات پس از مرگ» است و در بخش پایانی نمونه‌هایی از گزارش تجربه‌های نزدیک به مرگ و خروج از کالبد تجربه‌گران ایرانی را آورده است که شامل گفتگو با 9 نفر می‌شود.

در صفحات آغازین این کتاب آمده است:
«در پی پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در زمینه تکنولوژی احیا در قرن بیستم، شمار کسانی که در آستانه مرگ، مجدداً حیات خود را بازیافته‌اند به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. بسیاری از این افراد مدعی هستند که در آستانه مرگ، تجربه‌ای روان‌شناختی، رمزآمیز، و متعالی را از سر گذرانده‌اند و این تجربه عمیقاً زندگی آنان را تحت تأثیر قرار داده است. گزارش بررسی‌های علمی دربارۀ این پدیده را نخستین بار در سال 1975 ریموند مودی در کتاب "زندگی پس از زند گی" به اطلاع عموم رساند و اصطلاح "تجربه نزدیک به مرگ برای اولین‌بار برای اشـاره به این پدیده مورد استفاده قرار گرفت.
استقبال کم‌نظیر از پژوهش مودی باعث شد سایر آثار مشابهی که پیش از وی و بدون به کار بردن اصطلاح "تجربه نزدیک به مرگ" به جمع‌آوری این‌گونه تجربه‌ها و یا تجربه‌هایی مشابه آن اهتمام ورزیده بودند نیز در کانون توجه محققان قرار گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نخستین مجموعه مدونی که پیش از مودی قریب به سی گزارش تجربه نزدیک به مرگ را در خود جای داده از آن آلبرت هایم، زمین‌شناس و کوهنورد سوئیسی در قرن نوزدهم است. وی، که خود در یک سانحه کوهنوردی در آستانه مرگ قرار گرفته و تجربه‌ای شگفت‌انگیز را از سر گذرانده بود، متوجه شد سایر کوهنوردانی که در اثر سوانحی مشابه در کوه‌های آلپ، در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند نیز تجربه‌هایی مشـابه تجربه خود او دارند. مرور رخدادهای زندگی، آرامش عمیق و دلپذیر، شنیدن موسیقی‌های زیبا و شعف‌انگیز، حضور در محیطی بهشت‌گونه، و برخورداری از نوعی آگاهی فارغ از درد و رنج، از جمله ویژگی‌های مشترک تجربه هایم و سی کوهنورد دیگری بود که وی آنها را در سال 1892، پس از چند دهه تلاش، در کتابی تحت عنوان ملاحظاتی در باب سقوط‌های مرگبار منتشر کرد. هایـم از مجموع یافته‌ها چنین نتیجه گرفت که برای حدود 95 درصد از قربانیان (و محتملا برای اغلب کسانی که از این گونه سوانح جان سالم به در نبرده‌اند) تجربه مرگ قریب‌الوقوع، بی‌نهایت خوشایند است.»


انتشارات علمی و فرهنگی کتاب مرگ‌آشنایی را برای دومین بار در 391 صفحه و با قیمت 61 هزار تومان منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
برای خرید این کتاب می‌توانید روی اینجا کلیک کنید.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی