loader-img
loader-img-2
افتتاح تنها موزه و مرکز اسناد انتشارات با حضور شریعتمداری

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از آتیه آنلاین، بخش عمده‌ای از اولین حرکت‌های مؤثر، ابتکاری و ماندگار در نشر ایران مانند مقابله و ویرایش ترجمه، تولید فنی کتاب به شکلی نوین، ایجاد آتلیه هنری و... در کنار نهادسازی‌هایی که به پیشرفت نشر کمک شایانی کردند، از فعالیت‌های این مؤسسه به وجود آمدند.
هدف از ایجاد موزه و مرکز اسناد، حفظ میراث معنوی نشر و فراهم آوردن زمینه‌های مطالعات و پژوهش درباره این اسناد بوده است. اسنادی که به‌جامانده از تاریخ نشر و توسعه در هفتاد سال اخیر است.
بیش از سیصد هزار سند متنوع از نخستین فعالیت‌های انتشارات در آغاز دهه 30 شمسی تا سال‌های اخیر بررسی، مرمت، طبقه‌بندی و تصویربرداری شده و همچنین کتابخانه انتشارات شامل حدود 5 هزار جلد کتاب منتشرشده از نخستین روز فعالیت آن تاکنون احیا شده است.
آنچه در موزه و مرکز اسناد انتشارات نگهداری می‌شود، گوشه‌ای از تلاش‌های چهار نسل از کارکنان فعال در این مجموعه‌ها، یادگارهای حضور و مراودات نویسندگان، مؤلفان، مصنفان، مصححان و مترجمان و بیش از 1000 تن از چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی و مفاخر ایران و جهان و همچنین برگ‌هایی اندک از حدود 5000 جلد کتاب چاپ‌شده در این انتشارات است.
لازم به ذکر است ده‌ها هزار سند و اثر تاریخی از بزرگان فرهنگ و ادب کشور در یگانه موزه و مرکز اسناد انتشارات، نگهداری خواهد شد. 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های مجموعه انتشارات علمی و فرهنگی اظهار داشت: این اقدام ارزشمند را باید به فال نیک گرفت. شکاف فرهنگی باید با آشتی دادن گذشته  و حال جبران شود. باید نسل جدید را با نوشته‌ها و یادگاری‌های گذشتگان آشنا کنیم.

محمد شریعتمداری ادامه داد: آنچه در گذشته بوده و همچنین خرده‌فرهنگ‌ها که زیر تیتر عظیم فرهنگ ما تجلی دارد و گوشه به گوشه زندگی ما را می‌سازد، با اخلاق حرفه‌ای و فرهنگ‌های گوناگون اعم از تاریخ و جغرافیا و ... ماندگار کنیم؛ چراکه این گذشته وقتی از دست می‌رود همه هویت ملی ما از دست خواهد رفت.
وی افزود: حفظ آثار مکتوب و تبدیل آن با روش‌های نوین نگهداری با استفاده از تکنولوژی روز، هدف بسیار ارزشمندی است که انتشارات علمی و فرهنگی شروع‌کننده این کار بوده و من نیز از این اقدام مهم و نیک حمایت خواهم کرد. 
شریعتمداری با ذکر خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: زمانی که به وزارت آمدم تلاش کردم با بها دادن به عملکرد سازمان‌های زیرمجموعه، ثابت کنم سازمانی مانند تأمین اجتماعی که با 50 میلیون از جمعیت ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم سر و کار دارد، این سازمان توانایی تحت پوشش داشتن یک مجموعه فرهنگی با عظمت انتشارات را نیز دارد. 
وی ادامه داد: از همه کسانی که در اعتلای فرهنگ ایران نقش داشتند و تلاش کردند به نقطه مطلوب مورد نظر در فرهنگ و نشر آن‌گونه که شایسته است برسیم، تقدیر و تشکر می‌کنم. شهادت می‌دهم که اهالی فرهنگ ایران دلسوزترین آنها نسبت به وطن بودند. توصیه می‌کنم که همه دولتمردان پشتیبان فرهنگ ایران باشند. 

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه یک سال وچهار ماه و نوزده روز از نخستین روز ورود و فرصت توفیق خدمت در مجموعه معظم علمی و فرهنگی گذشته است، اظهار داشت: در این مدت تمام تلاشمان بر این بوده که بیشتر از همراهی‌تان بهره ببریم و البته قدردان و سپاسگزاریم در برابر این همه تواضع، نیک‌اندیشی، نیک‌اثری، همراهی و همدلی خالصانه و عشق به فرهنگ و هنر و ادب این دیار.
نادره رضایی افزود: می‌گویند تاریخ ذره‌ذره تغییر می‌کند و با موفقیت‌های کوچک پیش می‌رود. با این نگاه که بیش از همیشه، ضرورتِ این روزهای جامعۀ ماست بسیار همدل بودیم و بر اساس این حس بایسته بر آن شدیم تا در دوره جدید مدیریتی انتشارات علمی و فرهنگی به قدر و سهم و توان و مسئولیتمان در کسب هرچه بیشترِ این موفقیت‌های کوچک و اثرگذاری‌های خرد تلاش کنیم.
وی ادامه داد: این روزهایِ همۀ ما نیازمندِ امید، اعتماد و حالِ خوب است. تلاش خالصانۀ منتج به موفقیت‌های کوچک، مسئولیت‌پذیری و ممارست در کسب این موفقیت‌های کوچک و تغییرات ذره‌ای و اما به مرور ملموس؛ با تأکید و استمرار و اصرار بر شفافیت سازمان برای ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری و ابزار مؤثر در کاهش فساد و بالا بردن سلامت سازمانی و تقویت روحیه امید، لازمه توسعه هر جامعه و وظیفۀ عملی و البته غیرشعاری همۀ ماست.
در این مدت به لطف خدا و همت و همراهی همکارانم با وجود مشکلات و ناملایمات بسیار، اقدامات مهمی در انتشارات صورت گرفت.
رضایی ادامه داد: راه‌اندازی سایت، سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی و فرهنگی که موجب افزایش صددرصدی فروش به‌رغم شرایط کرونایی شد؛ و فاز توسعه‌ای این روند با هدف بازگشت به مأموریت اصلی نشر با روش‌های نوین و روزآمد در حال انجام است.
وی بیان کرد: درهمین راستا تولید و انتشار 1000 کتاب الکترونیک در سال 99 با همکاری کتاب‌خوان‌های الکترونیک فیدیبو و طاقچه و 1000 کتاب دیگر تا پایان سال 1400 و راه‌اندازی اپلیکیشن اختصاصی کتابخوان علمی و فرهنگی و تولید کتاب‌های صوتی و استفاده از تکنولوژی‌ واقعیت افزوده در حوزه کتاب کودک و نوجوان صورت پذیرفت.
رضایی خاطرنشان کرد: احیای شورای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و احیای شورای علمی و شورای سیاستگذاری کتاب بزرگسال پس از سه سال توقف فعالیت و ساماندهی و اولویت‌بندی بیش از هزار تعهد به‌جامانده با تلاش و دقت ترکیبی از اعضای هیأت علمی جوان و بزرگان باتجربه و صاحب‌نظر از اقدامات مهم این دوره است که از همراهی تک‌تک این عزیزان به‌ویژه استادان بزرگوارم جناب آقای دکتر هادی خانیکی و جناب آقای فریدون عموزاده‌خلیلی و دوست و خواهر خوبم سرکار خانم دکتر سمیه توحیدلو بابت همراهی و یاری بی‌دریغشان سپاسگزارم.
وی افزود: انتشار دوباره مجله کتاب امروز پس از 46 سال توقف و بازچاپ دوره قدیمی این مجله در کتاب دوجلدی ادای احترامی به کریم امامی و تک‌تکِ نویسندگانِ کتاب امروزِ دیروز و به همراهان دیروز و امروزمان است.
رضایی ادامه داد: تولید، چاپ و انتشار 406 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان و پروژه‌های ویژه در سال 99 یعنی ما در بلوا سالِ سختِ کرونایی و شرایط ویژه دورکاری و کاهش نیرو و اینکه با اینکه شاید ناممکن می‌نمود اما بیش از هر سالی تولید کردیم و رکورد زدیم. امیدوارم همان‌گونه که مکرر تأکید کرده‌ام زین پس به سیاق گذشته‌مان تولید کنیم و شاخص‌های کمی و کیفی‌مان به صورت توأمان رکوردها را بشکند! به صورتی که هر کتاب ما یک پروژه ویژه باشد.
وی تصریح کرد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع مدیریت فرآیند آماده‌سازی، تولید و چاپ کتاب و اجرای طرح هویت بصری جامع انتشارات علمی و فرهنگی از دیگر اقدامات مهم و پیش‌روی انتشارات است و اقدامات بسیار دیگری در مجموعه انتشارات و سه شرکت زیرمجموعه با رویکردی نوین و اثربخش که به دلیل ضیق وقت از آنها می‌گذرم تا برسیم به این روز و این آیین افتتاح امروز از تعدادی از کتاب‌ها و پروژه‌های ویژه انتشارات به اتفاق شما خوبان رونمایی خواهیم کرد.
رضایی تصریح کرد: یکی از این کارها پروژه عظیم «تخت جمشید» است. به لطف خدا و همت تمامی همکارانم  محقق شد. به ویژه همکارانم در معاونت فرهنگی و جناب آقای دکتر بهرام پروین گنابادی که پذیرش مسئولیت و پیوستنشان به انتشارات مایۀ مباهات ماست و همکار فرهیخته و خواهر خوب و صبورم زهره هدایتی بیدهندی که چنان متعهدانه برای اتمام این پروژه تلاش کرد که تا مدت‌ها بعد از درگذشت خواهرش از این فقدان مطلع نشدیم. از صبوری و تعهدتان آموختم و قدردان تلاش‌های صادقانه‌تان هستم. بازنشر کتاب فاخر تخت جمشید پس از 58 سال ادای دینی است به زنده‌یاد هرمز وحید هنرمند عرصه کتاب و کتاب‌پرداز معاصر و هنرمند و فن‌شناس خبره و پدر کتاب‌آرایی نوین که بسیاری از زیباترین طراحی‌های کتاب‌های محبوب ما در این مجموعه کار اوست. یاد و نامش بخیر و جاودانه باد.
وی ادامه داد: دنبال آن اتفاق تلخ سال 95 برای حفظ میراث و تاریخ عظیممان به ایده احیای کتابخانه و آرشیو و آغاز طرح تأسیس موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی رسیدم و یکی از اولویت‌هایم در انتشارات شد و به‌جد آن را پی گرفتیم. با این ایده محوری به حال آوردن گذشته و سپردن گذشته به آینده و البته ادای دینی به بنیانگذارن و بزرگان نشر با این نگاه که این اسناد است که روایت دقیق از تاریخ می‌سازد  و اسناد است که هویت و دانش ما را افزایش می‌دهد. و مستمر به خود نهیب زدیم که خادم فرهنگ همان‌قدر که دلبسته خلق و تولید است دل در گروی حفظ و ثبت و نگهداری میراث گذشتگان هم دارد و برای همین ایجاد این موزه و مرکز اسناد اولویتی است مهم و گامی است بلند در راه شناخت بهتر فرهنگ و ادب و سرزمین ما. موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی حول سه محور اصلی راه‌اندازی مرکز اسناد، شامل اسناد مکتوب و داده‌های دیداری و شنیداری و دیجیتال، راه‌اندازی کتابخانه و آرشیو و تأسیس موزه شکل گرفت که امروز موزه و همچنین مرکز اسنادی با بیش از 300 هزار برگ سند و بیش از 5000 پرونده کتاب مربوط به این قریب به 7 دهه فعالیت که دسته‌بندی و اسکن شده و کار کدگذاری تخصصی جهت بهره‌برداری‌اش در حال انجام است را به اتفاق افتتاح خواهیم کرد. 

وی افزود: این اقدامات در شرایط سخت کرونایی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و  شرایط ویژه انتشارات در پی اقدام ضروری و قابل تحسین توقف چاپ دفترچه‌های درمانی تأمین اجتماعی پس از بیش از دو دهه و حذف بودجه 90درصدی انتشارات رقم خورد و این شرایط ویژه ما را بر آن داشت به جای یأس و سرخوردگی در این روزهای مستعد ناامیدی و رخوت، هم میراث گذشته را احیا کنیم و هم تلاش کنیم انتشارات راهی برای رهایی از وابستگی به چاپ دفترچه بیابد و به مأموریت اصلی خود و بهره‌گیری از ظرفیت‌هایش برگردد و بدین‌گونه دوره طلایی و نقطه عطف دیگری در تاریخ این مجموعه معظم فرهنگی بسازد. از این رو به سیاق بنیانگذار مجموعه تلاش کردیم به مشکلاتمان که کم هم نبودند با حوصله و بصیرت نگاه کنیم.
رضایی خاطر نشان کرد: تلاش کردیم به تعبیر و تجربه زیسته صنعتی‌زاده، مشکلات را به تسهیلات و انگیزه‌ای امیدوارانه برای برون‌رفت از مسائل بدل کنیم با مدارا و همکاری مشفقانه و احساس مسئولیت مشترک برای خلق ارزش و نوآوری و تلاش برای کم‌رنگ ‌کردن افتراقات و تکیه بر ضرورت پررنگی اشتراکات  با هدف ایجاد وفاق. و از نارفیقی‌ها، ناملایمات و کج‌اندیشی‌ها نهراسیم و بگذاریم و بگذریم مثل بنیانگذار، مثل همایون صنعتی‌زاده که تا لحظه مرگ با وجود قدرنادانستگی و نارواداری‌ها اثر گذاشت و از پای نایستاد برای ایران و ای کاش همه مدعیان علاقه به ایران به مانند صنعتی‌زاده و همشهری‌اش سردار سلیمانی عمل کنند و تکیه بر اشتراکات برای حفظ ایران. همایون صنعتی‌زاده پس از زندان همراه با بچه‌های پرورشگاه به جبهه رفت و از همانجا با حاج قاسم سلیمانی آشنا شد و رفاقتی از اوایل جنگ تا آخر حیات. به گونه‌ای که در اواخر عمر صنعتی‌زاده در بستر مرگ، سردار سلیمانی با وجود اشتغالات، چند باری بر بالینش آمد، پرستار را مرخص و ساعت‌ها با او گذراند. یک جنبه این رفاقت، بی‌تردید، شیفتگی حاج قاسم به "خرد" بود و تعلقات قلبی و باور عملی‌اش به حفظ ایران و شخصیت‌های ایران‌دوست و آگاه. در این روزهای سخت و صعب بیش از گذشته باید همه با همین رویکرد با هم باشیم نه بر هم که شاید بتوانیم با این باهم‌بودگی گذر کنیم والا بی‌شک به تنهایی کمیم و گذرمان به ماشدگی از سختی‌های شرایط، به‌غایت دشوار. بی‌شک فرهنگ آن چیزی است که ما را ما می‌کند. و امیدوارم با رواداری بیشتر و تکیه بر منافع ملی، امیدوار و استوار بایستیم و تاب بیاوریم در برابر سختی‌ها و گذر کنیم از این روزهای صعب به یمن و برکت این روز! روز سوم خرداد! روز نمادین پیروزی و مقاومت یک ملت!
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی