loader-img
loader-img-2
کوشیدم وزارت ترس را به زبان ساده ترجمه کنم

پرویز داریوش نامه‌ای خطاب به همایون صنعتی‌زاده می‌نویسد. گویا فضای بین آنها چندان گرم و روشن نیست. متن نامۀ داریوش نشانه‌هایی از گلایه دارد اگرچه صراحتاً چیزی نمی‌گوید. نامه ساده نوشته شده است و گواه این نکته است که آنچه امروز مخاطبان کتاب «وزارت ترس» اثر گراهام گرین می‌خوانند در نزد مترجم آن «ترس‌خانه» خوانده شده است. 
نامه‌ای که پیش روی شماست از گنجینۀ اسناد انتشارات علمی و فرهنگی است و تاریخ آن به 59 سال قبل برمی‌گردد.

 

تهران – دوشنبه 22 بهمن 1341
همایون خان 
روز 24 دی‌ماه لطف کردی و یادداشتی برای من نوشتی و آن را همراه کتاب «ترس‌خانه» برای من فرستادی. این جواب آن است. نه بیشتر و نه کمتر. خیلی حرف‌های بیشتر داشته‌ام و شاید هنوز داشته باشم که به تو بگویم اما هنوز فرصت باقی است. اعتقاد گاندی این بود که همه خوبند و اگر کسی اشتباهاً تصور کند که دیگری بد کرده است می‌تواند آنقدر صبر کند تا به اشتباه خود پی ببرد و دریابد که آن دیگری هم خوب کرده است. نمی‌دانم از کی این‌طور فکر کرده‌ام. خیال دارم اگر بتوانم باز هم ادامه دهم. اما گاهی چرخ گیر می‌کند و نمی‌گردد. تنها هم نیستم و نمانده‌ام. دخترم در آلمان است. پسرم در راه _ یا شاید دخترم. آن‌وقت درویشی، فرار و تقلب و نامردی می‌شود. اما باز دارم زیاد می‌گویم. از این کمتر هم ممکن بود. می‌شد هیچ نگفت و در دل شادی کرد که فلان نمی‌داند که ما خود دانسته‌ایم. اما این دیگر نادرویشی می‌شد. با هم جور درنیامدیم و می‌توانستیم بیاییم. اما این نیامدن برای من فقط زیان مالی داشته است. فدای سرت. در نتیجه کمتر قال و مقال کردیم که خیلی بهتر است.
کوشیدم «وزارت ترس» یا به قول خودم «ترس‌خانه» را ساده و دور از ادبی ترجمه کنم. امید است پسند بشود. وجه آن را هر چه زودتر بفرستید بیشتر ممنونم کرده‌اید. اگر سالی سه یا چهار بار از این هدیه‌ها به ما برسد کمتر عقب می‌مانیم و بیشتر سپاسگزار می‌شویم. تألیف دیکسیونر هم از من ساخته است و شنیده‌ام روشنگر دنبال چنین چیزی است. نمی‌دانم.
یا علی

بعد از افتتاح رسمی موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی، طبق برنامۀ اعلام‌شده از سوی روابط عمومی این انتشارات، عموم علاقه‌مندان می‌توانند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته از ساعت 9 صبح تا 12 از این مرکز فرهنگی که به نوعی جاذبه گردشگری ادبی است بازدید کنند. 
نشانی این موزه که در طبقۀ همکف ساختمان مرکزی انتشارات علمی و فرهنگی واقع شده، از این قرار است: تهران – چهارراه جهان کودک – کوچه کمان – شماره 25

 

نویسنده: مصطفی فرهنگی
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی