loader-img
loader-img-2
خاطره‌نگاری بر پردۀ جادو

به گزارش روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی به نقل از ضمیمۀ ادبی هنری روزنامه اطلاعات مورخ سه‌شنبه 25 خرداد 1400 سینما با اقتباس از دستمایه‌های ادبی، به نوعی خاطره خفته در خوانش داستان را بازیابی می‌کند و با تصویرسازی‌های خود، خاطره‌ای جدید می‌آفریند. خاطره‌ها ماندگارند و اقتباس‌های سینمایی نیز خاطره‌انگیز. خاطره‌نگاری بر پرده جادو، مولد و بازتاب حرکتی فرهنگی است که از کارگروه (اقتباس بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان) در بنیاد شعر و ادبیات داستانی آغاز شد.
کتاب خاطره‌نگاری بر پرده جادو، بازشناسی اقتباس سینما از ادبیات داستانی، تألیف مزدا مرادعباسی که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در 872 صفحه منتشر شده، سعی بر بازنمایی تأثیر ادبیات داستانی در ساخت آثار سینمایی، و شناخت ضعف‌ها و قوت‌های ارتباط شکل‌گرفته میان دو رسانه دارد.
تمام توجه کتاب این است که به خوانندگان برای شناخت بهتر و دستیابی به دیدگاهی روشمند به روند برگردان روایت ادبی به زبان دیداری، یاری نماید. نیز برای آنان که خاطراتشان با جهان داستان و تصاویر قاب جادویی پیوند خورده است، تجدید خاطره‌ای است با آثاری چون: خوشه‌های خشم، دره من چه سبز بود، شاهین مالت، ربه‌کا، پرواز بر فراز آشیانه فاخته، نامه زن ناشناس و گتسبی بزرگ.


خاطره‌نگاری بر پرده جادو دو فصل اصلی دارد: فصل اول با عنوان «واژه‌ها و قاب‌ها»، خود به سه بخش: «داستان در آینه سینما»، «نقش‌مایه‌های اقتباس» و «مسیر اقتباس» تقسیم شده است. در فصل نخست، به ارائۀ پیشینه‌ای از رابطه ادبیات و سینما، شاکله روایی دو رسانه ادبیات و فیلم و نیز عناصر تأثیرگذار در مسیر اقتباس سینمایی و شیوه استخراج تفسیری سینمایی از متنی ادبی پرداخته شده است.
فصل دوم با عنوان «سینمای واژه‌ها»، به تحلیل تطبیقی و ساختاری بیش از 30 اقتباس سینمایی ماندگار در تاریخ سینما اختصاص دارد که ترجمۀ منبع ادبی آنها به فارسی در دسترس بوده است. تغییرات صورت‌گرفته در برداشتی سینمایی آن مباحث تحلیلی فصل دوم را سامان داده است.
از میان آثار بررسی‌شده در فصل دوم کتاب، می‌توان به این فیلم‌ها که خوانشی سینمایی از ادبیات بوده‌اند، اشاره کرد: «شاهین مالت» به کارگردانی جان هیوستن، «مرد سوم» به کارگردانی کارول رید، «ربه‌کا» به کارگردانی آلفرد هیچکاک، «سکوت بره‌ها» به کارگردانی جاناتان دمی، «قطار سه و ده دقیقه به مقصد یوما» به کارگردانی جیمز منگولد، «دره من چه سبز بود» به کارگردانی جان فورد، «ذهن زیبا» به کارگردانی ران هاوارد، «مسیر سبز» به کارگردانی فرانک دارابونت، «فارست گامپ» به کارگردانی رابرت زمیکس، «ماهی بزرگ» به کارگردانی تیم برتون و ... . 
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی