loader-img
loader-img-2
«جمهور» به چاپ بیستم رسید

کتاب جمهور (به انگلیسی: Politeia) اثر سترگ فلسفی افلاطون است که بیش از 2300 سال از تألیف آن می‌گذرد؛ کتابی که از مشهورترین و تأثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب به شمار می‌آید. کتاب شامل 10 نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگر است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شده‌ است. در این اثر مهم کلاسیک، در آغاز گفت‌وگو که سخن از عدالت است، سقراط با برهان‌های روشن خود پرده‌های ابهام را از روی حقیقت عدالت به یک‌سو می‌زند و سپس در خیال، به جامعه‌ای عادل و کامل می‌پردازد، از سازمان و شکل حکومت و فضایل رهبران و تربیت افراد در آن جامعه سخن می‌گوید و سرانجام، دامنۀ گفت‌وگو را به بحث دربارۀ موجبات تباهی و زوال حکومت‌ها می‌کشاند.

عدل، ماهیت عدل در اجتماع و اخلاق افراد، وظائف زمامداران، مقام زن در جامعه و رسوم جنگ، حکومت فلاسفه، تمثیل غار، انحطاط جامعه و نسل انسان، مقایسۀ زندگانی فرد عادل و فرد ظالم، ناسازگاری فلسفه و شعر و ... از جمله موضوعات بحث ده کتاب جمهور است.

این کتاب در سال 1335 نخست‌بار به همت انتشارات فرانکلین با ترجمۀ فؤاد روحانی منتشر شد و پس از 65 سال و با مشاهدۀ تداوم استقبال از آن، انتشارات علمی و فرهنگی برای بار بیستم آن را در پاییز سال 1400، در شمارگان 1000 و قیمت 160 هزارتومان بازچاپ کرده است.

 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی