loader-img
loader-img-2
ترکۀ اناری که هشت‌بار بازنویسی شده است

عباس جهانگیریان (1333)، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، پژوهشگر سینما و ادبیات و داستان‌نویس کودک و نوجوان است. وی همچنین همین رشته‌ها را در برخی از دانشگاه‌های تهران و اصفهان تدریس کرده ‌است. جهانگیریان در دهۀ 60 همزمان با تحصیل در دانشگاه، کار پژوهش در فیلم‌های کودک و نوجوان را که تا آن زمان تولید شده بود، آغاز کرد و نتیجه آن را در کتابی به نام فرهنگ فیلم‌های کودکان و نوجوانان از آغاز تا سال 1367 در سال 1374 منتشر کرد. وی  نخستین کتابش را پس از انقلاب با نام شازده کدو در همکاری با انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشرکرده است.

ترکۀ انار روایت دو نوجوان است که پدر خود را از دست می‌دهند و سر دوراهی‌ای قرار می‌گیرند؛ صدقه‌ستانی و یا ایستادن و اداره کردن مزرعۀ پدری. آنها راه دوم را انتخاب می‌کنند و در ادامۀ زندگی، دچار مشکلاتی طنزآلود می‌شوند که از علاقه‌ همزمانشان به فردی با نام "کمند" نشأت می‌گیرد. به گفتۀ جهانگیریان به سبب حساسیت‌های زبانی او، کتاب هشت‌بار بازنویسی شده است.

ترکۀ انار در گروه کتاب‌های نوجوانان دسته‌بندی شده است، ولی جهانگیریان با این دسته‌بندی موافق نیست. او معتقد است که همۀ سنین اعم از نوجوان، جوان و بزرگسال می‌توانند از خواندن ترکۀ انار لذت ببرند. 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «ارباب حسین پایش را دراز کرد و به افعی اشاره کرد که روی پایش بنشیند. افعی حرکت کرد و روی پای ارباب حسین دراز کشید. ارباب حسین با دست از سر تا دمش را نوازش کرد. او را بالا آورد و پشت سرش را بوسید. چند تکه نان تریت شده لقمه کرد و در دهان افعی گذاشت. ارباب حسین قلیانش را گیراند و به آن پک زد. اسماعیل گفت: افعی منتظر است. کمند پرسید: منتظر چی؟ اسماعیل گفت: منتظر قصه‌های ارباب حسین. ارباب حسین به افعی گفت: هیچ وقت عاشق نشو، اگر هم شدی...». 

چاپ اول ترکۀ انار با قیمت 1700 تومان، در سال 1386 و با شمارگان 3000 نسخه منتشر شده است. علاقه‌مندان آثار داستانی و همراهان انتشارات علمی و فرهنگی می‌توانند این کتاب را با همان قیمت قدیم از سایت انتشارات به لینک خرید مربوط خریداری کنند.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی