loader-img
loader-img-2
نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی و فرهنگی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل انتشارات علمی و فرهنگی، نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی و فرهنگی به مناسبت ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و با موضوع تحلیل و بررسی کتاب‌های «خلاصه سیرت رسول‌الله» و «پیام پیامبر» پنج‌شنبه 21 مهرماه در شعبه گلفام انتشارات برگزار شد.
در این نشست که با حضور جمعی از کارشناسان و اساتید حوزه ادبیات و معارف برگزار شد، آقایان استاد منصور پهلوان و دکتر مسعود انصاری به سخنرانی پرداختند.
در آغاز برنامه استاد منصور پهلوان مولف، مترجم و پژوهشگر الهیات و معارف اسلامی در خصوص کتاب خلاصه سیرت رسول‌الله نکاتی را ذکر کردند و تصریح کردند که کتاب سیرت رسول‌الله ترجمه آقای مهدوی در سال 60 که میراثی فرهنگی محسوب می‌شود، در اصل برگرفته از کتابی دو جلدی بوده که توسط قاضی ابرقویی در قرن هفتم نوشته شده است و مبنای این کتاب نیز سیره النبویه ابواسحاق است که در قرن اول و دوم هجری می‌زیسته است. 
منصور پهلوان با ذکر نقاط قوت و ضعف کتاب از حیث سند و حدیث، اشاره کردند که کتاب سیرت رسول‌الله را ابن اسحاق به منصور دوانیقی، خلیفه عباسی تقدیم کرده و به همین جهت به برخی مطالب در خصوص ائمه اطهار علیهم السلام همچون حجه الوداع یا ماجرای فدک به درستی نپرداخته است؛ اما نثر کتاب از نظر ادبی و علمی ارزش زیادی دارد.
دیگر سخنران نشست تحلیل کتاب، دکتر مسعود انصاری مترجم، پژوهشگر و صاحب‌نظر در حوزه علوم اسلامی و فقه ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و ایام ربیع سخنانشان را با ذکر نکته‌ای مهم آغاز کردند. ایشان فرمودند در قرآن نور و ظلمت برابر نیستند. نور صیغه مفرد دارد و ظلمت صیغه جمع و دلیل این موضوع این است که نور منشا واحدی دارد و آن خداست.
دکتر انصاری علت تدوین و ترجمه کتاب پیام پیامبر را وجود حلقه مفقوده‌ای در ارتباط با حدیث نبوی و جامعه امروز برشمردند.
مسعود انصاری بیان داشت این کتاب مجموعه‌ای در قالب 30 نامه است و دو ویژگی مهم دارد، اولین ویژگی شروع نامه‌ها با عبارت «سلم انتم» است، به آن معنا که صلح اصل است و جنگ، تحمیلی بر رسول مکرم اسلام است؛ دومین ویژگی این است که پیامبر اسلام در نامه‌های ارسالی به حکمرانان، به صورت ضمنی آنان را به رسمیت می‌شناسد. بخش دوم کتاب، خطبه‌هاست که ویژگی مهم آن کمینه‌گرایی است. خطبه‌هایی که گاه به ده دقیقه نمی‌رسند اما معنای بلندی دارند.
از دیگر بخش‌های کتاب می‌توان به وصایا، پیشگویی‌ها، دعاها و توصیه‌ها اشاره کرد. اصلی‌ترین بخش کتاب احادیث اخلاقی است زیرا هرجا ضربه‌ای وجود دارد از نبودن اخلاق است. به عنوان مثال در قرآن بیش از 7000 بار به نکات اخلاقی اشاره شده است. 
این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی در پایان سخنان خود به توضیحاتی درباره بخش پایانی کتاب افزود: جوامع الکلم سخنان مشهور و فراگیر پیامبر اکرم ( ص) بنا بر یکدست بودن سند در پایان کتاب آمده است.
 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی