loader-img
loader-img-2
بزرگداشت ویراستار ادیب احمد سمیعی گیلانی برگزارشد

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل انتشارات علمی و فرهنگی و به نقل از ایسنا، مراسم نکوداشت احمد سمیعی گیلانی همزمان با زادروز این چهره فقید فرهنگی و نخستین تولدش بعد از درگذشتش وروز ویراستار (چهارشنبه، یازدهم بهمن‌ماه) در کتابخانه مرکزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور غلامعلی حداد عادل،رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ،با اشاره به عنوان نشست یعنی «ویراستار ادیب» گفت: امیدوارم هرسال سالروز ولادت استاد سمیعی را با یک عنوان تازه‌ جشن بگیریم و از او یاد کنیم؛ اگر امسال «ویراستار ادیب» است، سال آینده با عنوان «مترجم ادیب» دور هم جمع شویم، سال بعدش «نویسنده ادیب»، سال بعدش «متفکر ادیب»، سال بعدش «مدیر ادیب و زبان‌شناس».

 وی افزود:استاد سمیعی گیلانی یک تاریخ بود؛ در آغاز یک قرن به دنیا آمد و در پایان قرن از دنیا رفت. او متولد 1299 و درگذشته ابتدای قرن 15 بود و تمام قرن 14 را زیسته و دهه‌های مختلف قرن را تجربه کرده بود.

احمد سمیعی (گیلانی) در 11 بهمن 1299 در رشت به دنیا آمد و روز دوم فروردین‌ماه 1402 بر اثر کهولت سن از دنیا رفت.

کتاب های «برادرزاده رامو، دنی دیدرو»، «چومسکی، جان لاینز»، «چیزها (داستانی از سالهای 1960)،ژرژ پرک»،«دلدار و دلباخته، ژرژ ساند»،از نمونه آثار دکتر احمد سمیعی گیلانی در انتشارات علمی و فرهنگی است.

موسی اسوار، مترجم زبان عربی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جعفرشجاع کیهانی، استان زبان فارسی و عضو فرهنگستان، هومن عباس‌پور، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی ویراستاران از سخنرانان این مراسم بودند.

شایان ذکر است در 23 اسفند 1401، به‌سبب نقش سمیعی «در معرّفی آثار ارزشمند فرانسه به‌زبان فارسی» بالاترین درجه ی نشان نخل آکادمیک وزارت آموزش ملی فرانسه، تحت عنوان «کوماندور» به‌معنای «فرمانده»، به او اهدا شد.

 

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی