loader-img
loader-img-2
نویسنده برای خوب نوشتن باید آموزش ببیند

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل انتشارات علمی و فرهنگی،حمید خورشاهیان نویسنده و شاعر و از اساتید دوره آموزش جامع داستان نویسی با هدف تبدیل«ایده»به (کتاب داستان)انتشارات علمی و فرهنگی گفت:نویسندگی کلا خلاقیت است و همه‌ی نویسنده‌ها خلاق هستند، بخصوص نویسندگان ادبیات داستانی. داستان‌ها با همه‌ی شباهت‌شان به زندگی واقعی، حاصل تخیل‌اند و از خلاقیت نویسنده به‌وجود آمده‌اند. می‌تواند با آموزش عناصر از تخیل و خلاقیتش بهتر استفاده کند. او با فراگیری هر نکته‌ی حتی کوچکی، یک گام بزرگ برمی‌دارد.
نویسنده کتاب «پراگ در تبعید»افزود:تعداد زیادی از رمان‌‌های مهم و مشهور دنیا، رمان‌های کوتاه حدود سی‌هزارکلمه‌ای هستند. این رمان‌ها ممکن است از رمان‌های چندجلدی هم پیچیده‌تر باشند، ممکن است توصیفی‌باشند. ممکن است شخصیت‌های بیش‌تری داشته باشند. ممکن است پراتفاق‌تر باشند. از این‌نظر، کوتاه بودن رمان کوتاه حدود صدصفحه‌ای به این معنا نیست که این رمان‌ها چیزی از رمان‌های بلند کم دارند.
خورشاهیان معتقد است: مشهورترین این رمان‌ها مانند مسخ، بیگانه، پیرمرد و دریا، موش‌ها و آدم‌ها و...یکی دو شخصیت اصلی بیش‌تر ندارند. وقایع داستانی بسیاری ندارند. زمان و مکان متعدد ندارند. یک مثلا اتاق را در دو صفحه توصیف نمی‌کنند. یک صفحه را به توصیف شخصیت داستان اختصاص نمی‌دهند و مواردی از این‌دست.
 رمان کوتاه را می‌شود در یک نشست دوساعته خواند و زودتر از رمان‌های مفصل به سرانجام رمان پی برد. شاید این یکی از دلایل استقبال خوانندگان از این رمان‌ها باشد.

شایان ذکر است ،دوره آموزش جامع داستان نویسی،
این دوره در 24 جلسه و در دو بخش «رمان کوتاه بزرگسال» و «رمان کوتاه نوجوان» به دو شکل «حضوری» و «مجازی» (آنلاین) برگزار می‌شود. هر هفته یکی از استادان دوره با طرح «مباحث نظری داستان» (نوبت صبح) و ارائه «مهندسی معکوس» با تمرکز بر روایت شخصی نویسنده از چگونگی خلق اثر از ایده تا اجرا (نوبت عصر) به بیان دیدگاه‌ها و تجارب شخصی خود می‌پردازد.
هنرجویان در کنار استفاده از مباحث هفتگی مطرح‌شده، برای نگارش رمان کوتاه خود از همراهی استادان راهنما بهره‌مند می‌شوند.
 
همچنین مهلت پیش ثبت نام تا8تیر1403 تمدید شده است ،تاریخ مصاحبه 9و10 تیرماه و شروع دوره از 14و15تیرماه سال جاری است.

هنرجویان پس از بیان ایده داستانی در حضور سه استاد داستان‌نویسی، برای حضور در دوره، انتخاب و توسط انتشارات علمی و فرهنگی بورسیه می‌شوند.

دیدگاه شما
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی